Los bericht bekijken
Oud 3 december 2007, 13:23   #1
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard CD&V wordt separatisch bij liberale staatsgreep

Ik denk dat een noodregering met Verhofstadt aan het hoofd een slecht idee is. Die paarse of paars-groene regering heeft in Vlaanderen geen meerderheid en alhoewel dat strikt genomen niet nodig is, zou dat onverstandig zijn.
  • VLD en SP.A hebben de verkiezingen verloren en aldus hun paarse mandaat kwijt geraakt
  • CD&V heeft een monsterscore met zijn programma
  • dat een staatshervorming omvat
  • Leterme heeft 800.000 voorkeurstemmen en is de facto aangeduid in deze "kanseliersverkiezingen" als premier.
Mij komt dat ook over als een staatsgreep.

Dat kan ook een onbedoeld neveneffect hebben. Als CD&V/N-VA merkt dat het met 30 zetels van de 88 Vlaamse niet in een regering kan raken op federaal niveau, zou men dat wel eens als niet-democratisch ervaren.

De kans lijkt me dan groot dat CD&V wel eens geheel N-VA kan worden en ook separatistisch worden. Tot nu toe zag ik nergens het einde van België aankomen, maar als het zover komt, zie ik dat opeens wel mogelijk worden en dat zou catastrofaal zijn en bovendien gelegitimeerd worden door de liberale staatsgreep die op handen is.

Er is ook zo iets als een Vlaams Parlement en daar hebben CD&V, N-VA en Vlaams Belang 67 van de 124 zetels, wat een meerderheid is van 54%. Dat zou catastrofaal zijn.

Daarom een oproep aan de VLD om de CD&V niet teveel voor schut te zetten, want dat kan een domino-effect hebben en juist de politieke crisis versterken ipv verzwakken.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden