Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Natuurlijk! Dat is nu net het heikele punt.
Turken kunnen hun originele nationaliteit afstaan, maar wensen dit niet. marokkanen geraken nooit van hun marokkaanse nationaliteit af;
Telkens de ouders (en dan mogen het dus al derdegeneratie "belgen" zijn) hun spruiten gaan aangeven aan het marokkaanse consulaat, komt er dus een marokkaantje bij.
spijtig dat nog té weinig oude belgen dit weten; Toen Clijsters met een Australier wou huwen had ze de keuze: belg-af en australische, of belg-aan en geen australische. Niet zo voor de pampergroepen: die mogen (itt de oude belgen) wèl dubbel nationaliteiten behouden.
Ondertussen heeft men de wet dus aangepast: ook oude belgen zouden nu belg-aan mogen blijven als ze een tweede nationaliteit wensen te krijgen.
Ergens in mijn achterhoofd staat het me voor dat dit niét in functie van het genoegen van de oude belgen is, maar eerder in functie van de nieuwe belgen, die zou nog verder nationaliteitje kunnen shoppen, mét behoud van hun inkomstticketje in Europa.
|
Ik las ooit, dat voor Autochtone Belgen die discriminatie gepland was te zullen worden verholpen; echter niet (in de Nederlandse Media) vernomen dat dat ontwerp zou zijn bekrachtigd. Weet iemand met zekerheid hoe dat er inmiddels bij staat?
Nederland heeft nog de "oude" regeling waarover te spreken politiek-incorrect is: een Autochtoon mag slechts 1 paspoort hebben.