Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Di Rupo zegt dit, en niet de eerste keer.
|
Dat is uiteraard complete onzin en het verrast me enigzins dat een intelligent iemand zoals Di Rupo dat zegt. Door één keer te praten en dan 40 jaar te zwijgen zit er maar één klein stapje meer in en nadien vereeuwigt men die structuur. Dat is nonsens, de instellingen moeten kunnen blijven inspelen op immer veranderende situaties. Zoals Leopold III zei bij zijn troonsbestijging: de kracht van de Belgische instellingen is dat ze dynamisch zijn.
Ik vind wel dat we eens goed moeten praten over de invulling van Artikel 35. Ideaal lijkt me, zoals ik reeds eerder heb aangehaald, iets in de stijl van Titel 3 van de Zwitserse Grondwet (bijna 100 artikels die de bevoegdheidsverdeling netjes vastleggen, zelfs voor de gemengde bevoegdheden), dat kan je wel bereiken door één keer goed te praten, maar het zal nog niet voor morgen zijn. Maar ook daarna moet het nog kunnen om daaraan te sleutelen naargelang de situatie vereist. 
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
|