Na de zoveelste spa-hervorming van het vlaams onderwijs, wordt het HBO (hoger beroepsonderwijs) een feit op 1 september 2009. Minister Vandenbroucke heeft hierover een ontwerptekst geschreven die de nieuwe richtlijnen bepaalt. Leerlingen beroepsonderwijs kunnen nu in hun vertrouwde school nog 1 of 2 jaar volgen na hun secundaire studies: de 7de jaren en de vierde graad.
Voor de zoveelste keer vindt de minister wat nu bestaat niet goed

. Alles moet hervormd worden. Gevolg is dat heel wat beroepsleerlingen naar een andere school zullen moeten uitkijken na hun 6de jaar. Uit ervaring weet ik dat beroepsleerlingen niet zo gemakkelijk de stap naar een andere school of het hoger onderwijs zullen zetten. Zij maken graag hun studies af binnen de - voor hen - vertrouwde school. Meestal hebben deze beroepsleerlingen het profiel niet om in het hoger onderwijs hun draai te vinden.
Het argument van de minister dat deze hervormingen extra kansen zullen creëren is een fabeltje. Spijtig genoeg zal de maatschappij dit pas kunnen
vaststellen als het kwaad geschied is.
Ik spreek dan nog niet over het groot ongenoegen dat onstaan is in de verschillende scholen die nu al zeer degelijke beroepsopleidingen na het
secundair aanbieden. Heel dikwijls leveren de scholen en leerkrachten enorme inspanningen om de leerlingen een degelijke bagage mee te geven, die hen een reële kans op werk biedt. Al deze scholen zitten nu in de onzekerheid, terwijl ze al jaren schitterend werk leveren...
Ik ben de hervormingen van het hoger onderwijs nog niet vergeten, gerealiseerd door Luc Van den Bossche, een vorig SPA onderwijsminister. Tot vandaag zijn die hervormingen in heel wat hogescholen nog steeds een absolute chaos. Kwaliteit is heel dikwijls ver zoek!
Minister Frank Vandenbroucke zal er absoluut niet van wakker liggen dat op 1 september 2009 het HBO de volgende grote vergissing is binnen het
onderwijs. Als alle tendensen zich verder zetten zal er immers tegen die tijd een minister van een andere partij de gemaakte brokken moeten lijmen, wat dan niet meer mogelijk zal zijn.
Deze tekst en heel wat meer argumentatie zal over alle media verspreid worden. Het wordt tijd dat de vlamingen weten op welke manier onze
SPA-ministers het kwalitatieve vlaamse onderwijs verknoeien

.
Mark Jennings