Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Nee, de kansen van Leterme om premier te worden zijn ondertussen danig geslonken naar mijn mening. Hij heeft zich ongelooflijk onpopulair gemaakt in Wallonië en ook in Vlaanderen is er een serieuze deuk in zijn imago van "goed bestuur" gekomen. CD&V voelt dit zelf ook aan. Na het opblazen van de onderhandelingen dit week-end waren ze er zeer snel bij om het premierschap op te eisen, wat toch wel een uiting is van de paniek in het kartel.
Niettemin... Ik geloof wel dat Leterme uiteindelijk toch premier gaat worden, ondanks de blutsen en builen die hij gedurende de formatie heeft opgelopen. Hiervoor dreigt het kartel door zijn verzwakte positie wel een prijs te betalen. Het zou me niet verbazen dat de liberalen alle andere belangrijke ministerpostjes gaan opeisen in ruil voor het premierschap. Zeker als er toch nog een tripartite gevormd zou worden i.p.v. oranje blauw. Leterme zal dan wel premier zijn, maar dan met relatief weinig macht.
We zullen zien... 
|
Als Leterme premier wordt, zal het inderdaad met instemming van de liberalen zijn. Waarbij ze hem vooral verder willen verzwakken. Het 'momentum' van Leterme ligt achter ons.