The Planet
Gisteren de eerste van 4 afleveringen van the planet op canvas gezien.
Een aanrader! (de eerste aflevering vond ik alleszins zeer goed)
Gisteren ging het over de globale gevolgen van de geïntegreerde wereldeconomie op de natuursystemen op aarde. Bossen verdwijnen, de erosie neemt toe, woestijnen breiden uit, temperaturen lopen op, de ijskappen smelten, het aantal overstromingen en andere natuurrampen neemt toe, dier- en plantensoorten sterven uit, enz...
Heel sterk vond ik het moment waarop men een 20-tal grafieken toonde, gaande van de jaren '50 tot op heden.
Allen gingen ze steil de hoogte in.
Samengevat kwam het neer op: olie maakte een enorme toename van de wereldbevolking mogelijk. Dit gecombineerd met een toename in het consumptiepatroon maakt dat we afstevenen op een ernstige correctie/catastrofe.
Eén minpunt vind ik dat men nog steeds hoopt het tij te kunnen keren met kunstgrepen (zoals hernieuwbare energie).
Versta me niet verkeerd ik vind hernieuwbare energie fantastisch, alleen geloof ik niet dat we het met die kunstgrepen alleen gaan redden.
Een terugdringen van de bevolking lijkt me minstens even belangrijk, maar hierover natuurlijk geen woord.
Het voor de handliggende werd weer eens over het hoofd gezien, maar voor de rest de nagel op de kop vrees ik.
|