Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag
Waneer de reguliere economie, niet tegemoed komt aan een bepaalde groep, dan ontwikkeld deze en alternatieve economie.* => drug-handel => diefstal => ectra...
Het lijkt me veel intresanter, om deze mensen terug in het normale circuit te krijgen in plaats van jaren nodeloos te laten rotten, voor en akkefietje.
Maar bon, ik erken wel dat soms de strafmaat consequent moet zijn afgestemt, aan de gedane feiten.
Dit uit respect voor de slachtoffers.
*Dit wijst ook de dualiteit aan.
|
Als men die criminelen niet lang genoeg opsluit, ontstaat er een gevoel van straffeloosheid. Dan zal het crimineel gedrag zich blijven herhalen. Wat je een akkefietje noemt, is nog maar de vraag. Als er bijvoorbeeld een zogenaamd kleine crimineel is, die een handtas van een oud dametje afrukt en dit dametje slaagt tegen de grond, breekt haar heup en moet daardoor op termijn naar een tehuis, omdat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen, noem ik grote gevolgen voor deze zognenaamde kleine criminaliteit. Het zijn deze vormen van criminaliteit waar de meeste mensen enorm bevreesd voor zijn. In New York heeft men dat begrepen, bij ons helaas nog niet, dit om allerhande redenen.
Over die economie: ik snap niet goed waar je naartoe wil met je uitleg? Probeer je armoede nu als excuus in te roepen voor die criminaliteit? Je weet het of je weet het niet maar de Staten aan de Noordoostkust van de USA hebben vaak een even goed of zelfs nog beter sociaal welzijnsstelsel dan de Belgen. Hiervan hebben vele Europeanen een fout beeld, als zouden arme Amerikanen nergens een beroep kunnen doen op sociale zekerheid. Dit is voor een aantal staten zo, maar zeker niet voor de meesten van het (relatief) progressieve en liberale Noordoosten. Ook New York kent een relatief goed uitgebouwd openbaar ondersteuningsnet.. Helaas is er daar net als bij ons ook nog heel wat (georganiseerde) onwil om zich in dat systeem tijdelijk in te passen en gaan bepaalde individuen uit gemakzucht,, groepsdruk en geldgewin over tot straatcriminaliteit.