Los bericht bekijken
Oud 10 december 2007, 01:16   #100
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, het betekent dat winst goed is voor de mensen, overal, als het maar evenredig onder de bevolking verdeeld wordt. Winst in de betekenis van economische groei.
Winst als economische groei?
Ik zou toch mijn 'Das Kapital' nog eens vastpakken...

Economische groei komt voort uit het vergroten van de arbeidsproductiviteit en het aantal arbeiders... Winst daarentegen heeft betrekking op de verdeling van de waarde tussen ruilwaarde van de arbeid en meerwaarde - of dus gewoonweg op de verdeling van de rijkdom en niet de grootte ervan.

Citaat:
Ik ben tegen dat geitenwollen sokken "back to nature" gedoe.
Ik ook niet; niets waar ik mij zoveel aan erger als Hippies...
Citaat:
De Rode Khmer hebben het geprobeerd, met de bekende resultaten.
Gij gebruikt wel een heel vreemd beeld van hippies ... Maar dat doet er niet toe

Citaat:
Economische vooruitgang maakt ook onlosmakelijk deel uit van het marxisme-leinisme. Marx zei zelf dat het communisme niet kan verwezenlijkt worden zonder eerst een industriële samenleving op te bouwen. Zelfs Mao ontkende nooit dat het zijn doel was van China een industriële samenleving te maken, hoezeer zijn revolutie ook verwezenlijkt werd met steun van de boeren. In China worden Mao en Deng trouwens op gelijke voet geplaatst, ze zien de Mao-periode (met uitzondering van de culturele revolutie), wanneer de basisinfrastructuur en basisindustrie vanuit het niets werd opgebouwd, als een noodzakelijke voorbereiding op de "Deng-periode" van "excellerated growth". Beide hebben zowat de status van heilige.
Economische vooruitgang heeft op zich niet met winst te maken - maar dat had ik hierboven al uitgelegd.