Los bericht bekijken
Oud 10 december 2007, 01:55   #79
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
In de bijbel staat heel expliciet dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, ze heeft maar te luisteren. Haar plaats is in het gezin. Bij kerkbezoek dragen ze als symbool van die onderdanigheid een hoed. Mannen hebben dan wel de plicht 'met verstand' met hun vrouw om te gaan. Het feit dat ze maar te luisteren heeft, maakt de man nog geen dictator.
In de praktijk wordt in het grootste deel van de gereformeerde gezinnen (die vrijwel zonder uitzondering SGP stemmen) die onderdanigheid niet strikt toegepast. In veel gezinnen heeft de vrouw -uitsluitend figuurlijk- 'de broek aan'.
Een aanvulling hierop want het is wel ingewikkelder dan dat.

SGP-ers menen in de Bijbel gevonden te hebben dat een vrouw geen publieke bestuursfunctie mag vervullen. Dat wil niet persé zeggen dat ze onderdanig moet zijn. En zo beschouwen die SGP-ers dat ook niet. Ze zien de vrouw als gelijkwaardig maar anders.
Je kunt het vergelijken met het priesterschap voor Katholieken. Er is geen Katholiek meer die een vrouw niet gelijkwaardig vindt maar het priesterschap staat niet voor haar open.

Verder staan SGP-ers (en vroeger ook de GPV-ers) bekend om hun rechtstatelijkheid en democratische gehalte. Vaak worden ze door collega's van andere partijen gebruikt als 'staatkundig geweten'.

Verder heb ik vorig jaar genoten van de enkele debatten tussen Femke Halsema (GroenLinks) en Bas van der Vlies (SGP) die politieke gezien elkaars tegenpolen zijn, nog afgezien van het feit dat FH een vrouw is.
Ondanks hun tegenstellingen spatte het wederzijds respect er af.

Nee, handen af van de SGP. Ze zullen mijn stem nooit krijgen maar ik wil ze niet kwijt.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 10 december 2007 om 01:55.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden