Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Winst als economische groei? 
Ik zou toch mijn 'Das Kapital' nog eens vastpakken...
Economische groei komt voort uit het vergroten van de arbeidsproductiviteit en het aantal arbeiders... Winst daarentegen heeft betrekking op de verdeling van de waarde tussen ruilwaarde van de arbeid en meerwaarde - of dus gewoonweg op de verdeling van de rijkdom en niet de grootte ervan.
Ik ook niet; niets waar ik mij zoveel aan erger als Hippies...
Gij gebruikt wel een heel vreemd beeld van hippies ... Maar dat doet er niet toe
Economische vooruitgang heeft op zich niet met winst te maken - maar dat had ik hierboven al uitgelegd.
|
Winst, in de hedendaagse context, betekent de meerwaarde voor het bedrijf na het aftrekken van alle vaste kosten (waaronder arbeid) en (soms) investeringen. Ook een overheidsbedrijf kan winst maken. Het is inderdaad niet volledig hetzelfde als economische vooruitgang, maar een staat die er niet in slaagt haar bedrijven winstgevend te maken zal geen economische vooruitgang kennen. Immers de winst (of de belasting die op die winst gegeven wordt) wordt gebruikt om te herinvesteren in verdere economische en technologische ontwikkeling.
Ik zeg niet dat de Rode Khmer hippies waren, daarvoor waren ze net niet tolerant en pacifistisch genoeg, wel dat ze hetzelfde idee hadden over economie als veel "groene jongens". Tegen steden, tegen industrie, "back to basics". (ze waren ook zeer efficiënt in het oplossen van het het overbevolkingsprobleem, in samenwerking met de Amerikaanse bommenwerpers

)