Discussie: |° {Tsjeverij} °|
Los bericht bekijken
Oud 11 december 2007, 19:31   #1
Don Geronimo
Partijlid

Don Geronimo's schermafbeelding

Standaard |° {Tsjeverij} °|

Beste gelovige/heidene

Ik merk de laatste tijd dat de Katholieke Kerk bezig is met een heus offensief tegen de wetenschap. Misschien is die er zelfs al altijd geweest na de vroege middeleeuwen.

Bijvoorbeeld het feit dat het Katholiek onderwijs, weigert in secundaire scholen, reclame van andere, niet-Katholieke scholen uit te delen. Ik begrijp dat het concurrentie is, maar het gaat toch over de opleiding, en de keuze van de jongere. Het censureren van reclame van andere scholen, vind ik niet kunnen. De leerling zal zelf wel uitmaken wat 'goed en kwaad' is.

Maar ook het feit dat men in blaadjes, zoals Kerk & Leven, Omtrent, Tertio, enz, voortdurend kritiek geeft op de VUB en ander niet-Katholieke instellingen, vind ik onaanvaardbaar. En men beperkt zich niet tot instellingen, ook personen worden geviseerd vanwege hun atheïstische gedachtengoed.

Ook beweert de Katholieke Kerk en misschien zelfs religie in het algemeen, dat bijvoorbeeld instincten niet wetenschappelijk verklaarbaar zijn. Of dat er altijd wel iets van een instinct niet wetenschappelijk verklaarbaar is. Terwijl dat wel zo is. Daarenboven wijst het de sociobiologie af, en zegt het dat het domein van de sociobiologie eigenlijk ook het domein is - en meer dan van de wetenschap - van religie.

Religie beweert dat het afblijft van wetenschap en dat de laatstgenoemde constant de religie wil bevecten, maar ik denk dat het eerder omgekeerd is.
Religie probeert na eeuwen van - meestal - bedrog, zich goed te praten, en toch nog een deeltje 'macht', of beter terrein naar zich toe te trekken.

Volgens mij zijn er maar twee vragen waarop religie mag antwoorden:
  • 'Wat is het doel van leven in het algemeen (dus niet dat van de mens op zich)?'
  • 'Wat is de oorsprong en het einde (voor de oerknal wel te verstaan)?'
Voor de rest mag religie zich best bezig houden met rituelen, gewoontes, verhalen enz. Maar het moet afblijven van het terrein van de wetenschap, en de staat. Ook mag het zijn religie niet opdringen aan anderen.

Een hoofddoek mag dus best - als de vrouw in kwestie dat zelf wil natuurlijk.

Don Geronimo is offline   Met citaat antwoorden