Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
Ik ben benieuwd.
Niet noodzakelijk.
En wat als iemand nu eens vindt dat die rechten eigenlijk nergens voor nodig zijn? Ik vind die huwelijksrechten op zich niet nodig.
Mensen kunnen perfect tegen het holebi-huwelijk zijn, zonder iets tegen holebi's te hebben. Het ligt natuurlijk wel vaak samen, maar je kan het niet als absolute maatstaf beschouwen.
Ik had het dus toch bij het juiste eind, de mogelijkheid kerkelijk huwelijk wordt ook geclaimd.
Het ging trouwens over holebi-huwelijk in het algemeen, niet enkel het burgerlijk huwelijk.
|
1) Die verslagen zitten precies goed weg in het Kamer-archief, daarom heb ik de studiedienst van het Vlaams Belang zelf gevraagd hoe ze dan gestemd hebben...
2) Over het algemeen is hoe je met iemand om gaat toch een uiting van hoe je over die persoon denkt? Tenzij je natuurlijk smoelen aan het trekken bent...
3) Dan moet je duidelijk zijn en voor jezelf spreken. Er is een groot verschil tussen tegen het burgerlijk huwelijk an sich zijn, waarbij je die rechten dus niemand gunt (dus af schaffen zowel voor hetero's als voor holebi's) en tegen het huwelijk voor holebi's zijn. Het eerste is geen discriminerende houding, want je maakt geen onderscheid tussen hetero's en holebi's. Het tweede is wel discriminerend, want je gunt de ene bevolkingsgroep iets en de andere niet.
Daarbij, als je tegen het huwelijk bent: trouw dan gewoon niet, maar laat de andere volwassenen die wel belang hechten aan het huwelijk en daarmee instemmen toch gewoon trouwen... Wat heb jij er als tegenstander van het huwelijk er last van dat anderen wel trouwen? Berokkenen holebi's die willen trouwen anderen schade? Ik hun alle instemmende volwassenen de vrijheid om te huwen met de volwassen persoon van hun keuze (die daar zelf mee in stemt), of om niet te trouwen. Ik verwacht wel hetzelfde respect terug. Wie mij dat niet gunt heeft geen respect voor mij en mijn partner.
4) Ik heb het niet over "iets tegen holebi's hebben" maar over ze minderwaardig achten. Er schuilt telkens een reden waarom iemand holebi's minder rechten gunt dan hetero's. Net zoals vroeger mannen ook niets tegen vrouwen hadden, maar ze wel geen stemrecht gunden omdat ze vrouwen te dom vonden om te stemmen. Wie vindt dat hetero's mogen trouwen acht hetero's het waardig om te trouwen, wie vindt dat holebi's niet mogen trouwen achten holebi's het niet waardig om te trouwen (omwille van een of ander vooroordeel of - meestal religieus - waanbeeld), hij acht holebi's dus minderwaardig aan hetero's. Tenzij je me een argument "pro-heterohuwelijk / anti-homohuwelijk" kan voor schotelen dat wel uit gatn van de gelijkwaardigheid van holebi- en hetero-koppels (kom niet af met "hetero's verwekken kinderen en holebi's niet" want je moet niet huwen om kinderen te krijgen en een hetero-koppel dat huwt op latere leeftijd verwekt ook geen kinderen).
5) Ik ben niet begonnen over het kerkelijk huwelijk, ik heb heel duidelijk steeds gesproken over het burgerlijk huwelijk.
De openstelling van het kerkelijk huwelijk is inderdaad een vraag van de holebibeweging, net als de stopzetting van executies van holebi's in religieus-fundamentalistische regimes.
Het enige dat die 3 zaken gemeen hebben is dat het 3 vragen van de holebibeweging zijn, voor de rest hebben ze niets met elkaar te maken. Door er zaken proberen bij te sleuren die niets met de kwestie te maken hebben maak je de discussie nodeloos ingewikkeld.
Terug naar het uitgangspunt: waarom "haat" ik het Vlaams Belang? Ik zou heel erg graag een burgerlijk huwelijk willen sluiten met mijn partner (omwille van de wettelijke bescherming die dit met zich mee neemt, de maatschappelijke erkenning van onze relatie en natuurlijk de romantische connotatie van het woord "huwelijk", als teken van liefde, ... omwille van dezelfde redensals heterokoppels dus). Ons ons huwelijksgeluk ontzeggen ervaren wij als een teken van gebrek aan inlevingsvermogen door die mensen die ons dat geluk wil ontzeggen (stel je voor dat ik het huwelijk zou willen verbieden voor Vlaams Belangers, dan zouden ze zich toch ook - terecht !- negatief bejegend voelen?). Omdat het Vlaams Belang (naast het Paus en de Islam) ons willen verbieden om burgerlijk te huwen heb ik negatieve gevoelens tegenover die partij (hetzelfde trouwens voor die andere instanties die holebi's willen verbieden te huwen).