Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
Ik als Nederlandse - liberaal en patriot ben uiteraard groot voorstander van een Groot-Nederland. Ik zal nogmaals mijn argumenten posten:
|
Laten we eens kijken anar de liberale argumenten, oké?
Citaat:
1) (Bijna)Alle Nederlandstaligen wonen dan 1 land, waardoor onze taalpositie een stuk sterker staat.
|
Nationalistisch argument.
Citaat:
2) We krijgen meer zeggenschap in de Europese Unie( 23 miljoen inwoners)
|
Nationalistisch argument. (Eigen nationale belangen harder willen doordrukken.)
Citaat:
3) Economisch zouden we het 10e land van de wereld worden boven landen als India, het BBP van Vlaanderen is het hoogste van Europa en Nederland staat ook erg hoog. Bovendien liggen de wereldhavens van Antwerpen en Rotterdam dan in 1 land en ook kleinere havens zoals Amsterdam en Zeebrugge. Denk ook aan het vakantie in eigen land principe!
|
Nationalistisch argument. (Een 'hoog' bbp hebben is alleen leuk voor de statistieken.)
Citaat:
4)Historisch gezien horen Vlaanderen en Nederland bij elkaar. In 1581 verenigde de Nederlandstalige gewesten zich in de unie van Utrecht tegen koning Filips de 2e van Spanje. De Waalse gewesten sloten zich aan bij Filips de 2e in de unie van Atrecht(Arras). Eerder hadden alle gewesten zich verbonden in de pacificatie van Gent in 1576. Bovendien waren het de Walen, Franstalige Vlaamse adel, de Fransen en Engelsen die het einde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden( 1815-1830/1839) wilden. In Vlaanderen werd in die periode juist de verfransing tegen gegaan en steeg de welvaart door de bouw van kanalen en handel.
|
Nationalistisch argument. ('ooit hoorden we bij elkaar'.)
Citaat:
5)Verschillende enquetes in Nederland wijzen uit dat tussen de 45 en 77% van de Nederlanders een hereniging tussen Vlaanderen en Nederland ziet zitten. In Vlaanderen zijn in 2 kranten ook peilingen gehouden: respectievelijk 36% en 51% van de Vlamingen was voorstander.
|
Nationalistisch argument. ('het volk wilt het, dus moeten we het doen'.)
Soit. Ivm tegenargumenten.
Gerechtelijke segregatie gaat perfect. Gerechtelijke integratie wordt wel heel wat cooler.