De resultaten van het internationaal Pisa-onderzoek, dat de prestaties van de 15- jarigen evalueert, werden onlangs bekend gemaakt. Het Franstalig onderwijs “presteerde” het nog slechter te presteren dan 3 jaar geleden. Ondanks het feit dat het toen reeds aan het staartje bengelde. De bar slechte quota toegemeten aan het Franstalig onderwijs zijn een belangrijke factor, en misschien zelfs wel een zeer belangrijke, bij het zoeken naar een verklaring voor de zo hoge werkloosheid in Wallonië en Franstalig Brussel.
Nochtans heeft “Paars” het Franstalig onderwijs zwaar “geherfinancierd” en ontvangt het, relatief gezien alleszins, evenveel federale dotatie als het Nederlandstalig dat zoveel beter presteert. En meteen rijst dan de vraag of het Franstalig onderwijs en zijn leerkrachten niet moeten worden geresponsabiliseerd? Waarom dus de federale dotatie niet toekennen in functie van de behaalde resultaten ?Maar ook het Nederlandstalig onderwijs ging achteruit !Het Nederlandstalig onderwijs scoort nog steeds zeer goed, maar is tegenover 3 jaar geleden toch lichtjes in het landenklassement gedaald. Wij mogen dus zeker niet op onze lauweren gaan rusten en onze ogen sluiten voor de werkelijkheid.Daarom eist het Verbond voor het Vlaams Overheidspersoneel een grondig debat in het Vlaams Parlement over alle onderwijsaangelegenheden. Het gaat om onze toekomst. “Brains” zijn onze enige grondstof!Er zijn dus vele vragen te beantwoorden.Hoe presteren de onderscheiden netten? Welke verschillen zijn er tussen scholen van eenzelfde net? Tussen provincies? Tussen het beroeps-, het technisch en het algemeen onderwijs? Is het al dan niet aangewezen een prestatievergoeding te voorzien voor leerkrachten van goed presterende scholen? Zo ja, op basis van welke criteria?
Bron:
politics.be