ja hoor, nieuwe electronische identiteitskaart
december 2007, Kalmthout.
Beste burgemeester,
ik kreeg onlangs een oproep in de bus om mijn identiteitskaart te laten vervangen door een nieuw electronisch model. Doch echter, mijn huidige identiteitskaart is nog geldig tot 11 april 2012, zo staat het erop. In 2002 heb ik 4,5 euro betaald en een pasfoto laten maken voor een kaart die 10 jaar geldig is. Maar nu blijkt dus dat eenzijdig beslist werd om de huidige geldigheid te laten vervallen. En nu dient men 12 euro te betalen voor een identiteitskaart die maar vijf jaar geldig is. Dit wil zeggen dat de prijs van een id-kaart op vijf jaar tijd meer dan vervijfvoudigd is.
Aan het gemeentelijk loket vroeg ik dan of ik terugbetaling van minstens de helft van de in 2002 gemaakte kosten kan krijgen. Dat is niet mogelijk, werd mij gezegd.
Dus kom ik tot de conclusie dat de gemeente onbetrouwbaar is en aan bedrog doet. Als men bijvoorbeeld een 10 rittenkaart voor de tram koopt, dan is er een contract tussen de trammaatschappij en de consument, waar alle voorwaarden en geldigheid vooraf bekend zijn. De trammaatschappij verbind zich ertoe de consument tienmaal te vervoeren. De trammaatschappij kan nadien niet eenzijdig de geldigheid veranderen van 10 ritten naar 5 ritten. Dan pleegt deze trammaatschappij bedrog.
In de zakenwereld keert men bedriegers zonder verwijl de rug toe, men wil niet langer met hen handelen en hun prijzen gaan pijlsnel naar omlaag als hun bedrogpraktijken aan het licht komen.
Jammer genoeg heeft de gemeente het monopolie op de identiteitskaarten en worden alle Belgen verplicht een identiteitskaart aan te schaffen.
En kan de gemeente garantie geven dat de nieuwe kaart die slechts vijf jaar geldig is, ook daadwerkelijk deze geldigheidsduur zal hebben ? Naar mijn mening is dit niet mogelijk, omdat de gemeente al blijk heeft gegeven een bedrieger te zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn - puur hypothetisch - dat na 2 en half jaar het bestuur het nodig vindt om de electronische identiteitskaart te vervangen door een RFID, een electronische radiografische identiteitscontrole die geïmplanteerd wordt in het menselijk lichaam.
U zal waarschijnlijk zeggen dat de verantwoordelijkheid niet bij u ligt, dat het besluit op ministrieel vlak wordt genomen. Doch in de praktijk heb ik enkel rechtstreeks te maken met de gemeentelijke dienst; dus bent u tenminste voor een gedeelte verantwoordelijk. U kan ook weigeren om de nieuwe identiteitskaarten te verdelen.
Ik hoop van u actie die bewijst dat de gemeente wel betrouwbaar is, dat wil zeggen dat ik mijn huidige identiteitskaart kan gebruiken tot de voorziene geldigheidsdatum, namelijk 11 april 2012, zoals werd overeengekomen in 2002.
Het minste wat u kan doen, is mijn schrijven door te sturen naar het bevoegde ministerie (maar denk maar niet dat ik u niet verantwoordelijk acht) .
Om de democratische werking wat te bevorderen zal ik mijn brief aan u ook op diverse internetfora zetten. En zal ik mij ervan vergewissen dat deze tenminste door tienduizend anderen gelezen wordt.
Met de gepaste achting,
Welkom
|