Los bericht bekijken
Oud 18 december 2007, 11:09   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard Nederland: Je mag een arts weigeren op basis van geslacht.

In Nederland wordt het binnenkort officieel mogelijk om een mannelijke of vrouwelijke arts te weigeren. Op zich is er niks mis met keuzevrijheid natuurlijk, het word wat lastig regelen, maar goed, waarom mag dit eigenlijk alleen op geslacht? Waarom mag ik niet aangeven dat ik geen mannelijke arts wil, geen arts boven de dertig, geen lelijke arts en geen getrouwde arts? Omdat ons mooie religieuze kabinet voorang geeft aan religieuze overtuigingen. De waarheid is dat als iedereen zou mogen uitkiezen bij wie ze behandeld willen worden dat dit niet te regelen zou zijn, langere wachtlijsten, weinig tot geen werk voor bepaalde groepen doktoren en hogere kosten, allemaal dingen die we niet willen, en waartoe hier wel een aanzet wordt gegeven. Is dit het einde van de mannelijke gynaecoloog?
Het is in mijn ogen dus niet gewenst als mensen mogen kiezen door wie ze behandeld worden, de praktijk is dat dokters mensen willen helpen, als er zo'n drammer langskomt die zijn vrouw niet door een man behandeld wil zien dan wordt er een vrouw opgetrommelt. Maar moet je dat dan legaliseren? Daarmee zet je aan tot dit gedrag. Ik doe het niet vaak, dus geniet ervan: een moslimbash topic van mijn hand. Mocht u ervaring hebben in de zorg of argumenten willen aandragen ten gunste van deze regeling (daar ben ik erg benieuwd naar) dan bent u extra welkom in dit topic.