Discussie: spoorstakingen
Los bericht bekijken
Oud 19 december 2007, 18:51   #5
TOOL
Partijlid

Standaard Ovs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groenzwarte commie Bekijk bericht
Zoals al gezegd, ik ben helemaal akkoord met de motieven en stel dat helemaal niet in vraag. Mijn vraag is eerder idd ivm de planning. Concreet: er worden 2 betogingen gesaboteerd en terwijl er discussie is over minimale dienstverlening leggen ze met bij wijze van spreken 20 man heel het spoor plat (wat dus volgens mij in de kaart kan spelen van degene die het stakingsrecht willen inperken. Hoor je ze al komen? "Het kan toch niet zijn dat enkelen heel het spoor platleggen blablabla). Maw, het is mss paranoia, maar ik vroeg me gewoon af als er niet meer achter deze stakingen zit. Wetende dat het dus over een allesbehalve linkse vakbond gaat die - volgens enkele mensen die ik ken die bij het spoor werken, beweer niet dat dat representatief is - zo weinig mogelijk met de "grote" bonden willen te maken hebben.

Ik vraag mij nu bijvoorbeeld af wie de leiding is in de OVS en - ondanks de onafhankelijk - welke politieke kleur(en) er inzitten...
Ik denk niet dat het een kwestie van paranoia is om de (tegen)werking van de vakbonden in vraag te stellen. Volgens mij had OVS nu ook weer niet de bedoeling om 'een linkse vakbondsbetoging' tegen te zijn, maar zo'n bond werkt denk ik eerder volgens het principe van drukkingsgroep (lobby, als u wil). De bureaucratische leiding van OVS zal wel analoog zijn aan die van de traditionele bonden, maar de achterliggende gedachte van hun acties staat compleet los van wat andere bonden aldanniet doen.
Samenzweringstheoreën zou ik er niet op los laten, wel de nuancering dag OVS geen typische vakbond is en dan ook nogal autonoom (lees: contraproductief) werkt van andere acties. Nu goed, zelfs wanneer er een algemene spoorstaking is (waar dus alle bonden aan deelnemen), kan je je ook daarbij vragen stellen i.v.m. de organisatie, het informeren en bewustmaken van mensen, de boodschap in de media, etc. Op het nieuws zien we immers vaak dat het zou gaan om loonsopslag, maar wordt het thema werkdruk compleet genegeerd. Als de bonden van hun kant dan niks doen om de Nmbs-klanten bewust te maken van het probleem, kan het inderdaad in hun nadeel uitdraaien. Dit geldt dus ook voor de acties van OVS.

Ikzelf heb er overigens drie uur over gedaan om op de betoging te raken en terugkeren naar de plaats van vertrek zat er niet in.
TOOL is offline   Met citaat antwoorden