Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb
Maatregel schiet volledig zijn doel voorbij.
Ik stond in december ook enkele dagen met een "jeneverkraam" (voor een vereniging) op een kerstmarkt in de Provincie Antwerpen.
We gaven geen sterke drank aan -18jarigen of aan personen die de indruk gaven reeds dronken te zijn..
MAAR : jongeren liepen massaal rond met flessen sterke drank (niet de onnozele chocolade jenever van 17 ° die wij verkochten, maar echt sterke drank) gekocht bij de diverse lokale nachtwinkels. Bovendien staan er verschillende automaten op publieke plaatsen (bv station) waar iedereen zonder controle blikjes van 33cl bier kan kopen.
Mbt de suggestie om de kraampjes te verplichten om ook andere producten aan te bieden : andere producten verkopen gewoon niet op de kerstmarkt, mensen willen vnl eten en drinken. Ik heb met verschillende andere standhouders gesproken, enkel diegenen die eten en drinken aanboden geraakten uit de kosten. In ons provinciestadje betaal je 755 € aan de stad om 3 week-ends op de kerstmarkt te mogen staan. Kraampjes die kledij, juwelen, handtassen, houten speelgoed, feestartikelen, decoratie, ... verkopen, hebben wel veel "kijkers" maar weinig "kopers". In ons provinciestadje was er geen enkel van deze kraampjes dat op 3 week-ends het standgeld van 755 € had terugverdiend, enkel de "eten en drinken" kraampjes kwamen uit de kosten.
|
755 € standgeld voor drie weekends is inderdaad veel te hoog. Toch vraag ik mij af waarom de Duitse en Nederlandse kerstmarkten er in slagen hun aanbod te diversifiëren en de Belgische niet. Ik ken wel in de (Noorder)kempen een aantal gemeentelijke kerstmarkten waar er ook standhouders zijn die zonder drank en eten uit hun kosten geraken, door originele en leuke kerstproducten of andere kleinigheden aan te bieden. Ik geeft toe dat ik niet op de hoogte ben van hun standprijs, maar ik denk toch dat er zeker voor het geval Antwerpen mogelijkheden zijn om de kerstmarkt te 'beschaven'.