Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Voor wie de opgang en ondergang van de Volksunie heeft meegemaakt geeft dat een déja vu gevoel.
Eénmaal dat er elektoraal succes kwam werden de harde werkers en kamikazes uit de catacombentijd opzijgeschoven voor doktoors, advokaten, professoren die als een deus ex machina uit het niets op het voorplan kwamen en op verkiesbare plaatsen werden gezet. Dat waren later ook diegenen die naar andere partijen overwipten omdat hun daar méér mogelijkheden geboden werden en daar zelfs minister werden.
En dit wil ik nog eens vermelden:
Na een spreekbeurt voor de afdeling waarbij zeven man (bestuursleden inbegrepen) aanwezig waren dronken mijn naieve vriend en ik samen met spreker Wim Jorissen nog een pint. Mijn vriend: "Mijnheer Jorissen, maar nu staan we er toch goed op! Wij hebben nu Hugo Schiltz, Maurits Van Haeghendoren, Maurits Coppieters...allemaal mensen met een naam die ons vervoegen..." Waarop Wim Jorissen: "Mijnheer, onthoudt mijn woorden: Het is het begin van het einde voor de Volksunie!". Dat moet zo rond 1970 geweest zijn en ik heb dat nooit vergeten. Misschien is het nog goed dat Wim Jorissen zijn voorspelde Untergang van de partij niet heeft moeten meemaken.
Ik persoonlijk heb alleen goede herinneringen aan de catacombentijd van de Volksunie, toen je nog met de kraag van je jas omhoog de vergaderzaal moest binnengaan opdat niemand je zou herkennen, want wie toen van de staat zijn benoeming en bijhorende pree moest moest krijgen moest rijden en omzien!
|
En dat déja vu gevoel hebt u nu dus ook ? Ik moet u zeggen dat de Blokkers uit de catacombentijden ook overlopers waren. En gelijk hadden ze toch ? Alleen lafaards , slijmers en profiteurs veranderen blijven vastgeroest bij het zien van...