Los bericht bekijken
Oud 2 februari 2004, 18:24   #9
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof
Ik vind dat elke erkende partij evenveel financiële middelen moet krijgen,tijdens een verkiezingscampagne.

Dit geldt ook voor zendtijd,promotie in de schrijvende pers en allerlei ander reclame.

Het is toch niet dat je voordien een grote of kleine partij was,dat je dat ook terug wordt.
Met gelijke middelen naar de kiezer gaan, zodat deze evenredig gebriefd is en efficiënter zen voorkeurstem kan geven
Ik zou gewoon met een bepaalde basis werken. Vanaf een verkozene lijkt een lijst mij maatschappelijk relevant. Daarnaast zou ik vanaf die basis werken met een verdeling van financiën afhankelijk van de uitslag. Tenslotte zijn we geen communisten
Wederom de 'uitslag' zijn gegevens achteraf.
Ik zie hier geen vorm van communisme,tijdens een beleid,kunnen partijen wel beoordeeld of bevoordeeld worden naargelang het aaantal 'gewonnen' kiezers.

Citaat:

Wat betreft zendtijd moet iedere maatschappelijk relevante lijst (voor de wet bestaan er immers geen partijen) dezelfde "promotie" krijgen, niet alleen grote partijen en regeringspartijen, iedereen.

Dat heeft ook enkele belangrijk implicaties: de kleine groupuscules waarvan het kiezerpubliek ook hun vriendenkring is vertegenwoordigen vrijwel alleen zichzelf: hun maatschappelijke relevantie uit zich niet in het stemgedrag van de kiezer. Dus geen subsidies, en geen zendtijd. Een vicieuze cirkel? Zie het eerder als een toelatingsexamen.
De erkenning moet wel degelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen

Citaat:

Een ander gevolg: kartels worden minder interessant. Aangezien je met een basis werkt, is het financieel interessanter om alleen enkele zetels te winnen. Maar als ideologie belangrijker is en die loopt samen, kan men altijd nog een kartel aangaan, tenminste als geld geen probleem is...
Kartels,zouden niet mogen bestaan,die wekken enkel verwarring.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden