Los bericht bekijken
Oud 23 december 2007, 22:53   #1
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard Een van de oorzaken van oorlog

Oorlog: een grote groep individuen van dezelfde soort die vechten tegen een grote groep individuen van eenzelfde soort.
Ik heb me al vaak afgevraagd hoe het zover kan komen dat mensen en masse ten strijde trekken voor hun land om elkaar uit te moorden.

Kijkend naar de dierenwereld ben ik tot de conlusie gekomen dat er buiten mensen maar een paar diersoorten zijn die dit ook doen.
Dit zijn de mieren en bepaalde bijen en wespensoorten.

Ik dacht eerst dat er meerdere soorten moesten zijn, maar die vechten enkel om hun kinderen te beschermen en hun nesten of holen waarin ze leven. Dit is eigenlijk geen oorlog te noemen, ook door het lage aantal deelnemers.

Wat hebben wij dan gemeen met mieren e.d. dat een mogelijke aanzet voor oorlog zou kunnen zijn?
Ik dacht eerst dat het lag aan het in grote groepen leven, en dat dat resulteert in mekaar uitmoorden.
Maar dan heb je de rondtrekkende ganzen, die soms in grote groepen leven, die voeren ook nooit oorlog. Ook wolven en dergelijke doen dit niet, die vermijden of verjagen elkaar enkel.

Ik denk dat het komt doordat we de natuur verdelen in verschillende landen en deze natuur met alle grondstoffen binnen bepaalde grenzen van een land tot het bezit van dit land uitroepen.
In de natuur zie je overigens alle dieren vreedzaam op dezelfde grond eten zoeken en wat ze maar nodig hebben zonder dat er een oorlog van komt.
M.a.w. zij beschouwen de aarde alsof ze van iedereen is.
Ze hebben geen staat of gemeenschappelijk bezit.

Mieren e.d. vechten met elkaar omdat ze voedsel als bezit van hun kolonie zien. Zo zit het volgens mij vaak ook bij mensen.
Grondstoffen en grondgebied zijn vaak de oorzaak van oorlog.
Natuurlijk zijn er nog andere redenen, religieuze redenen en...
Ik kan er niet meteen andere bedenken.

Het zou toch gemakkelijker zijn als de aarde van iedereen was nietwaar?
Een wereldstaat ofzo...
Er zou toch meer vrede en rust zijn als de aarde van iedereen was.