Los bericht bekijken
Oud 27 december 2007, 22:30   #4
sn00py
Banneling

Standaard

je hoeft windows niet meteen van je laptop te gooien. Je kan linux "naast" windows zetten, zodat je bij het opstarten van de computer kan kiezen welk besturingssysteem je wilt gebruiken. Als Linux je dan niet aanstaat, blijft windows tenminste beschikbaar. Ze doen elkaar geen pijn op de vaste schijf.

We hebben 2 laptops thuis:
een nieuwe met PCLinuxOS
een oude met Zenwalk (een "lichte" linux die ook nog snel is op oude pc's en toch zeer volledig. Zenwalk vereist wel wat meer kennis dan "weten waar de aan-knop staat")

Welke Linux hangt van jezelf af. Ga eens kijken op Distrowatch.org. Daar staan de "populairste".
Ubuntu is zeer goed en heeft ook goede gebruikersforums (NL). Zo ook PCLinuxOS. Ik denk echter dat de community rond Ubuntu groter is, dus dat is aan te raden. Zeker als je wilt "pluggen en playen". Ik speel nooit spelletjes, maar ik weet dat het aanbod bij Linux kleiner is (maar snelgroeiend)
Een goede raad: koop een boek met CD-Rom of DVD, bij voorkeur van Ubuntu. Die zijn er (bvbv bij www.hcw.be) en het loont de moeite er eens eentje te lezen. Het is de investering zeker waard (zowel qua geld als qua tijd).
Het grote voordeel van Linux is het brede scala aan gratis programma's (legaal!!!), die in Windows-versie honderden tot duizenden euro's kosten.
Probeer het eens!
sn00py is offline   Met citaat antwoorden