Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
En toch heb ik soms de indruk dat een rechter rekening houdt met wat de beschuldigde op z'n bankrekening heeft staan. Een straatarme een fikse boete opleggen zal inderdaad weinig zin hebben.
Dan hebben we het nog niet over bedrijven en organisaties. Als die een boete krijgen of een dwangsom wordt opgelegd kunnen we toch moeilijk ontkennen dat de kapitaalkrachtigheid een rol speelt in de uitspraak.
|
Die 'indruk' mag je trachten hard te maken door een grondig statistisch onderzoek en misschien, héél misschien kom je dan wel een bepaald patroon op het spoor. Ik wil dat niet uitsluiten. Dat toont enkel aan dat een rechter ook rekening houdt met de sociaal-economische context waarbinnen een misdrijf plaatsvindt. En dat is overigens ook zijn taak. Anders kan je rechters net zo goed vervangen door computers of door een tarievenlijstje.
Een sociale correctie inschrijven in de wet is dan weer een heel ander paar mouwen. D�*t is zoveel als zeggen dat het misdrijf dat een arme sukkelaar pleegt, maatschappelijk minder zwaar weegt dan hetzelfde misdrijf gepleegd door iemand die financieel sterker staat in de maatschappij. Je kan daar nog zoveel rond leuteren: je weet wel, met die 'sterkste schouders' en zo... maar principieel komt dat neer op een ongelijke behandeling; op het onderuit halen van het meest essentiële principe in de rechtsstaat: het gelijkheidsbeginsel. Door in de strafwet onderscheid te maken, ga je ontzettend veel verder dan wat een rechter vermag. De suggestie van een 'inkomensafhankelijke straf' is in feite zoveel zeggen als '
all animals are equal, but some are more equal than others'. Ik haal er nu eens niet toevallig Orwell's Animal Farm bij...