Los bericht bekijken
Oud 28 december 2007, 11:57   #117
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Zelf sterk staan tegenover andere grootmachten heeft niets met imperialisme te maken.
Persoonlijk vertrouw ik toch niet graag op de goodwill van een land als Rusland.
Dus het creëren van een Europees imperium met een eigen legermacht en een politiek van actieve inmenging in de derde wereld heeft niks met imperialisme te maken

Citaat:
De EU is verre van een zuiver neoliberaal project. Er zijn daar wel een aantal liberale invloeden aan het werk, meer dan ik zelf graag zou zien. Maar die krijg je niet weg door de EU de rug toe te keren. Je moet er moet op dat Europees niveau de strijd mee aangaan.
Het europees project niet neoliberaal? Dienstenrichtlijn, privatiseringen, havenrichtlijnen, maar neen, niet liberaal

Citaat:
De reden waarom de sociale bevoegdheden niet op Europees niveau liggen is omdat de lidstaten daar zelf controle over willen houden.
en terecht. Liever een sterke Belgische (of Vlaamse) sociale zekerheid dan een europese 'nivellering'. Net zoals met de democratie, liever de nationale democratieën dan de eurocratische dictatuur van nu.

Citaat:
Iets waar op zich niets mis mee is (al ben ik wel voorstander van dat men op Europees niveau een absoluut minimum afspreekt.), maar zeggen dat dit een doelbewuste politiek is om de sociale verworvenheden kapot te maken lijkt me toch wel heel kort door de bocht.
dat is het niet. De dienstenrichtlijn en de privatiseringen werden ons ook opgelegd.

Citaat:
De koude oorlog heeft er zeker toe bijgedragen. Stalin wordt niet voor niets tot de founding fathers van de EU gerekend. Maar de eenmaking heeft zeker wel tot vrede bijgedragen. Want ook na de afloop van de koude oorlog blijft het ondenkbaar dat Frankrijk en Duitsland weer elkaar de schedel beginnen inslaan. Of dat Spanje Nederland nog eens binnenvalt.
De eenmaking van europa heeft daar niks mee te maken, de sociale zekerheid en het algemeen stemrecht wel. Europa is beiden aan het ontmantelen, bijgevolg is europa de vrede aan het ondermijnen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden