Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge
Over de natives en un ondergang circuleren nogal wat legendes. Dat zij aan de oostkust verdwenen komt niet door de bewapening van de blanken, maar door hun bacteriën. De kolonisten brachten ziektes mee die voordien op het amerikaanse continent niet bestonden en die dan ook fataal bleken voor enorme groepen indianen. eens uitgedund was het een koud kunstje om de rest gawapenderhand te verjagen.
Een andere legende is hun 'harmonieuze omgang met de natuur'. Daar valt weinig voor te zeggen. Grote dorre gebieden in het amerikaanse binnenland zijn hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door erosie ten gevolge van een slecht bodemgebruik door de plaaselijke indianen.
|
Indianen waren geen vegetariërs, als ze een bizon konden schieten voor consumptie zullen ze dat wel niet nagelaten hebben.
Ik denk dat de bizon in kwestie dat ook allemaal niet zo harmonieus zal gevonden hebben. De indianen maakten er wel geen gewoonte van om te doden voor de sport of uit kwaadwilligheid, hetgeen de blanken wel deden.
Dat was wss niet zozeer uit edelmoedigheid als wel uit simpel maar oerdegelijk verstand.
De natuur geweld aan doen was immers iets dat zich in hun manier van leven onmiddelijk tegen henzelf keerde.
Als ze een ganse kudde bizons doden, hadden ze het jaar erop mss geen bizon boven het kampvuur. Ze waren dan ook wel wijs genoeg om dat te laten.
Hierbuiten maakte dat hun manier van leven automatisch meer neigde naar evenwicht.
Ze leefden vnl als jagers/verzamelaars.
Een manier van leven die je eigen soort automatisch beperkt ten gunste van andere soorten.
Hierdoor denk ik dat hun manier van leven wel degelijk harmonieuzer was dan de onze. De onze zorgt er immers voor dat er op zeer korte tijd al ongeloofelijk veel soorten (planten en dieren) verdwenen zijn.
De motieven wil ik gerust nog in het ongewisse laten, maar het resultaat was wat het was.
De indiaanse manier van leven liet nauwelijks sporen na in het landschap.
Dat kan echt niet gezegd worden van de blanke die na hem kwam

.