Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2008, 00:06   #2
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoewel ik principieel voorstander ben van een Europees referendum zal ik de petitie niet tekenen. Er is bij deze petitie namelijk geen sprake van een Europees referendum, maar van nationale referenda. Bij nationale referenda vervallen we weer tot toestanden zoals bij de Europese grondwet, met nationale partijen die het referendum aangrijpen om, bijvoorbeeld, te protesteren tegen de toenadering van Turkije. Alleen bij een écht Europees referendum kunnen we het over de kern van de zaak, namelijk het verdrag, hebben.

Op de website van de campagne zelf kan je opmaken uit de verklaringen van verschillende eurosceptische politici dat zij het niet over het verdrag willen hebben, en dat ze eerder de emotionele kaart wensen te spelen in plaats van de rationale. Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over alle politici die voor een referendum ijveren, maar slechts over een aantal. Ik vrees dan ook dat dit initiatief door die politici gekaapt zal worden, zodat een referendum helemaal onmogelijk gemaakt wordt.

Een petitie waarin duidelijk staat dat het referendum in alle lidstaten op dezelfde dag moet plaatsvinden zou ik eventueel wel ondertekenen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 januari 2008 om 00:11.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden