Discussie: Directe democratie?
Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2004, 15:30   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
Beste,

De waarheid is dat op ons ledencongres er zwaar slag is geleverd tussen de volle optie voor de directe democratie en de volle optie voor de vertegenwoordigingsdemocratie. De tweede strekking won. Daardoor heeft de directe democratie in ons programma inderdaad niet de plaats gekregen die ze verdient. Want ik geef het nogmaals toe, veel van de argumenten pro zijn niet af te strijden. Ik ga dat dan ook niet doen, ook al moet ik ten alle tijde het partijstandpunt verdedigen (totdat dat wordt gewijzigd). Aan deze discussie houd ik in elk geval de intentie over om de debatten binnen de partij hierover terug te openen bij gelegenheid.
Hoopgevend dat er dus toch een strekking binnen N-VA aanwezig is, die niet-autoritaire bestuursvormen voorstaat........
Het verbaast me dat een partij die toch krampachtig het stigma ondemocratisch probeert te vermijden, desondanks probleemloos democratische middelen opzijschuift.

Waarom haalde de autoritair-elitaire strekking het?
Heeft het iets te maken met een scheidingstrauma i.v.m. SPIRIT en hun gedachtengoed i.v.m. referenda?

Als het te delicaat is mag je het ook per PB beantwoorden.