Los bericht bekijken
Oud 4 januari 2008, 14:57   #11
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ja en nee,
ik snap wat je wil zeggen, maar veel christenen bv zeggen dat
de 'kerk' er nu is omdat dat bewijst dat dat het juiste 'geloof' is etc.
De katholieken zeggen dat de 'Kerk' er is omdat Jezus Christus haar zelf gesticht heeft. Jezus gaf aan Petrus de sleutelmacht over de gelovigen en de Kerk (Ekklesia) Mt.16,18-19

En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn Kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.
Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op Aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op Aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Blijkbaar wenste Jezus dat er één autoriteit zou zijn, met name Petrus. Benedictus XVI is de 264ste rechtlijnige opvolger van Petrus.

[/quote]
Citaat:
Maar als de kerk'overleeft' dankzij het doden van mensen en
niet-gelovigen etc, houdt dat bovenstaande argument geen steek.
Vandaar, Het gaat me niet eens zo zeer om beschuldigen, het gaat
me om het genoemde argument.
Pindar
Het gekke is dit nu precies: in het evangelie lezen we hoe zondig Petrus was, hij wordt op verschillende plaatsen door Christus zwaar vermaand (Ga heen, Satan Mt16,23 ea), hij verloochent zelfs tot driemaal toe Jezus, is opvliegend, kleingelovig,... echt niet de ideale 'eerste paus'.

Maar tóch kiest Jezus hem, omdat Hij niet gekomen is voor de gezonden, maar de zieken, om de zondige mensen te bekeren! Onder zijn apostelen koos hij ex-tolenaars (=collaborateurs) zoals Matteus en Levi, ex-zeloten (=rebellen) zoals Simon de IJveraar, zelfs een ex-prostituée behoorde tot zijn volgelingen. Zo ook Petrus, een simpele visser. Zo later ook Paulus, een christenvervolger; zo veel later ook Augustinus, een perendief; en véle véle andere grote heiligen waren voor hun bekering zondaars. God schrijft blijkbaar recht op kromme lijnen.

Dus is het waar, de Kerk bestaat uit zondige mensen: maar ze is op pelgrimstocht naar de Heiligheid. Dat is ook wat de Kerk tijdens iedere eucharistie belijdt: 'Heer, let niet op onze zonden, maar op het geloof van Uw Kerk'. M.a.w., Let op dat geloof die uiteindelijk onze bekering eist: leven zoals Jezus van Nazaret... Met vallen en opstaan.

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2008 om 14:59.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden