Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
D�*t is democratie
‘Democratie’ komt van het Grieks ‘demos’: ‘volk’ en ‘kratos’: ‘macht’ of ‘bestuur’. Democratie is het bestuur van het volk, door het volk, voor het volk. ‘Volk’ betekent ‘iedereen’. ‘Bestuur’ mag betekenen: ‘goed leiden’ (‘be-’ versterkt de betekenis van sturen; daarom nemen we aan dat een ‘bestuur’ niet ‘in de war stuurt’, maar goed weet ‘waar het heen moet’).
|
Bravo!
Goed opgezocht.
Citaat:
Daar is de N-VA voorstander van.
|
Hier schort er iets aan je opzoekingswerk.
N-VA is hoegenaamd geen voorstander van democratie.
Lees de N-VA congresteksten maar eens door.
Of lees Jos' commentaren erop.
Constateer dan met mij dat de N-VA enkel
beweert democratisch te zijn, maar in werkelijkheid een auroritair-elitaire bestuursvorm aanhangt: particratie in een louter vertegenwoordigend systeem zonder zeggingschap van dat zelfde (fout geïnformeerde) volk.
Citaat:
De N-VA is voor:
- volksraadplegingen
|
We hoeven geen zoethouder in de vorm van een hondebrokreferendum vanwege onze voogden.
We wensen op eigen initiatief, los van partijprogramma's te kunnen beslissen over zaken waar een meerderheid van de burgers voor te vinden is.
Citaat:
- alle wetsvoorstellen moeten terug gekoppeld worden naar de basis (de leden van de partijen voor inspraak)
|
De ganse bevolking moet inspraak hebben in het bestuur (via BROV b.v.).
Niet enkel de zelfverklaarde elite van partaaigenossen.
Citaat:
- Iedere partij of groepering moet de kans krijgen om zich te ontplooien hoe klein die partij ook is.
|
De burger heeft recht op een inspraakmiddel zonder de omweg langs de particratie en zonder knieval voor de heren particraten. BROV b.v.
Citaat:
- Iedereen heeft het recht om een amendement ter discutie aan te voeren in ons programma.
|
Voor mijn part organiseert de N-VA zich op Mao-istische of Hitleriaanse wijze, dat kan me geen mallemoer verdommen.
Wat me wel stoort is dat ze de burger het recht op bindende inspraak wenst te ontzeggen om in hun mini-staatje Vlaanderen even autoritair te regeren als de huidige machthebbers.......
Citaat:
- De rechten van de minderheden MOETEN gerespecteerd worden.
|
Beter ware om iedereens rechten te respecteren, en alle burgers een effectief controlemiddel te verschaffen om politici die uit de bocht gaan terecht te wijzen, of bestuursdaden af te dwingen, die particraten weigeren te realiseren.
Citaat:
- De bevolking moet de kans krijgen om te zetelen in adviesorganen en beleidsorganen.
|
Deze zoethouders zijn enkel dienstig als pretexte om pinten te gaan zuipen.
Wat er op dergelijke adviesraden uit de bus komt, kan de partij probleemloos naast zich neerleggen, daar deze raden
geen bindend adviesrecht krijgen........
Met dergelijke nep-inspraak is de burger dus geen stap verder op democratisch vlak. In een echte democratie beslist de burger wat er gebeurt, en moeten politici deze wil respecteren.
Citaat:
- De bevolking heeft het RECHT om een partij af te straffen als zij hun programma niet respecteert.
|
Dat is een aperte aantoonbare onwaarheid.
Die zogezegde stemhok-afstraffing lappen de politici stevig aan hun laars.
Via trading, opvolgersmanoeuvers, coöptatie, dubbele opkomst etc. bepaalt de particratie wie er aan de bak komt.
Inspraak van de burger: quasi nihil.
Om dit systeem te doorbreken, dient een echte democratische partij onvoorwaardelijk te pleiten voor volkssouvereiniteit (eventueel via BROV)
Citaat:
- Een vrije meningsuiting als hoogste gebod!
|
Begin dan maar eens te mediteren over de mening die ik hier volgens jou niet mag uiten, hoewel ze door de feiten ondersteund wordt:
De N-VA is een ondemocratische partij, die alvorens ze nog maar aan de macht komt, deze macht reeds wenst te bestendigen, door misprijzend de souvereiniteit van de burger te verwerpen.
Citaat:
Trouwens de N-VA die jullie zo verachtelijk vinden:
- Wij zijn de enige partij die het oprecht opnemen voor de allerzwaksten in de maatschappij!
|
Echtig waar?
Gratis koffie-bedeling op de N-VA-'adiesraden'
Uiteraard toch enkel voor wie braaf en slaafs het "Maul halten!' respecteert
(Eigenlijk begrijp ik niet echt goed hoe liefdadigheid als doekje voor het bloeden kan dienen om ondemocratisch gedachtengoed te camoefleren, maar jij mag gerust niets terzake doende argumenten opdiepen......

)
Citaat:
- De enige partij die het opnemen voor gratis en een vrije keuze van onderwijs om zo de sociaal zwakkeren ook alle kansen te bieden om zich ontplooien. (Superstaaf daar veegt uw toekomstige kartel partner van VIVANT zijn voeten aan!)
|
Alleen de zon schijnt gratis, en dan nog. Wil je ze in Spanje zien opgaan, dan kost het ook een lieve duit.
Pas maar op dat de mensen niet téveel gratis onderwezen worden, of er zouden er nog een pak méér de ondemocratische betrachtingen van uw Nieuw-Vlaams Geallieerde partij in de smiezen krijgen
Citaat:
- Een rechtvaardiger herverdeling van de belastingsdruk op basis van het aantal gezinsleden en niet op basis van het inkomen.
|
Commentaar hierop laat ik over aan de financiële experts.
Dit goede voornemen uit de N-VA-nieuwjaarsbrief valt een beetje buiten het plaatje van democratie. Het grootste deel van bestuurlijke opvatting N-VA bevindt zich evenmin op dat prentje.
Citaat:
- De enige partij die oprecht drukt op fatsoenlijke waarden in de maatschappij.
|
Dit wattige gewauwel kan niet anders dan aan één of andere Kortrijkse toog in een tsjevencafee opgeraapt zijn.
Ik stel echter voor om als fatsoenlijke waarde eens de
democratie onder ogenschouw te nemen, en die
concreet in het N-VA programma te verwerken.
Dat zou pas een vooruitgang betekenen.
Citaat:
Superstaaf al die voorgaande punten trappelen de VLD met de voeten. En een partij die zogezegd het BROV verdedigd zal daar in meestappen??
|
Andermaal: de splinter in het VLD-oog praat de ondemocratische balk in het N-VA oog niet goed.
Citaat:
Democratie bestaat voor ons uit rechten en plichten tov de maatschappij en het recht van inbreng van de bevolking (degene die zich wil engageren in partijen of nieuwe partijen of drukking groepen) in het beleid. Waarover gestemd wordt door de vertegenwoordigers die de stem van de bevolking gaan vertolken in het parlement!
|
Met welk (goddelijke?) gezag bepaal jij of je autoritaire N-VA-partizanen boven de hoofden van de burgers
- 1/waaruit hun rechten en plichten bestaan?
2/op welke wijze de burger zijn recht mag uitoefenen?
Ik vraag, om de uitwassen van de particratie en het louter vertegenwoordigend systeem te kunnen corrigeren, een bijkomend democratisch instrument. Jammer dat eltair-autoritaire partijen de democratie niet wensen in te voeren.
Citaat:
Als bepaalde partijen of volks vertegenwoorders hun kiezers verloochenen heeft niks te maken met het systeem die zogezegd niet democratisch zou zijn! Dat heeft te maken met een lakse bevolking die zich NIET ENGAGEERT om dergelijke partijen of personen af te straffen tijdens de verkiezingen!
|
Jij herhaalt hier opnieuw het waardeloze 'afstraffingsargument'
Ik herhaal dus eveneens:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf
Die zogezegde stemhok-afstraffing lappen de politici stevig aan hun laars.
Via trading, opvolgersmanoeuvers, coöptatie, dubbele opkomst etc. bepaalt de particratie wie er aan de bak komt.
Inspraak van de burger: quasi nihil.
Om dit systeem te doorbreken, dient een echte democratische partij onvoorwaardelijk te pleiten voor volkssouvereiniteit (eventueel via BROV)
|