Eens Eskimo, altijd Eskimo.
Van mij mag ieder mens zijn geaardheid gerust behouden, maar zal hij in relatie met de "anderen" in zijn omgeving, werkplek, school enz.. zich gewoon moeten aanpassen
aan de belangrijkste geldende normen en waarden. De belgische wetgever heeft op taalgebied hiertoe ééntalige federale gewesten voorzien, samen met nog at clusters van gemeenten met "uitzonderlijke" structuren op taalgebied zoals het hoofdstedelijk 2talig gewest Brussel/Bruxelles.
Soms lijken die structuren nogal zwaar en overdreven - sommige buitenlanders zullen het altijd moeilijk vinden dat er in grote steden/gemeenten geen officiële "taalbeleefdheid" bestaat om bv. in Luik in de gemeentelijke administraties een nederlandstalige beschikbaar te hebben en in bv. het antwerpse een franstalige. Het doet me een beetje denken aan een belevenis die ik had in Madrid, waar er tijdens de vakantie engelstalige studenten het toeristenpubliek behulpzaam zijn om ondanks hun niet- of gebrekkige kennis van het Spaans hun weg te vinden.
Een eigering om een vreemde taal te leren is zelfs tegennatuurlijk (naar het schijnt)
misschien is het een typisch francophone hersenafwijking ?