Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore
Maar de prijs van goud wel. Het zou immers massaal opgekocht worden en speculatie zou niet uitblijven. Is niet stabiel te noemen. Als de dollar immers goedkoper wordt ten opzichte van allerhande producten, dan is dit hetzelfde principe. Waar ligt de meerwaarde van goud dan? Daar gaat het mij niet om. Het gaat erom of goud een stabiele situatie oplevert, al dan niet. Of het met andere woorden een indicator wordt van een stabiele economie, net zoals de dollar en de rente momenteel een indicator zijn van een labiele economie. Dat versta ik dus onder goud als een indicator. Een indicator van de economie voor de economie. Gaat om vertrouwen, wat onmisbaar is voor stabiliteit.
|
Ik vind dat op z'n zachtst gezegd een warrige redenering. Als de prijs van goud stijgt, zou dat volgens jou dus leiden tot massale speculatieve aankopen waardoor de prijs nog meer stijgt? Maar waarom zouden mensen iets kopen dat duurder geworden is?
Met andere woorden, volgens mij zit de verwarring gewoon in die aanname: je veronderstelt dat mensen zomaar goud gaan beginnen kopen, ongeacht de prijs, en dat hogere prijzen mensen zullen aanzetten om nog méér te speculeren.
Nu, dat is een situatie die volgens mij enkel voorkomt in landen met een uit de hand lopende inflatie. In zo'n landen zie je inderdaad dikwijls dat het papiergeld zo snel zijn waarde verliest dat mensen speculatief eender wat beginnen te kopen: goud, sigaretten, fruit en groenten - alles wat minder snel zijn waarde verliest dan het geld waarmee men betaald werd.
Het is misschien dat mechanisme dat we nu ook (in een lichtere vorm) aan het werk zien. Je hebt gelijk dat we hier geen prijsstijgingen van tien procent noteren (al zijn sommige producten de laatste tijd wel snel duurder geworden). Langs de andere kant kan je er niet omheen dat huizen flink in prijs gestegen zijn (dat geldt nog meer voor de V.S.). Al dat nieuwe geld moet érgens heen. Als het niet uitgegeven wordt aan consumptiegoederen, dan wordt het uitgegeven aan huizen, aan goud, of aan nieuwe investeringsprojecten (waardoor je prijsstijgingen krijgt van grondstoffen, industrieterreinen, lonen...).