dakloos en van god verstoten
Daklozen. We hebben het hier al vaak gehad over al die onderwerpen en het begint soms te zagen ook.
Maar wie telefacs gezien heeft kan toch niet anders dan vaststellen dat deze mensen gedwongen worden in een eindeloze marginaliteit.
Goed sommigen zijn nu zo en zullen zo blijven ook. Maar dat fabeltje kan je mij niet verkopen als ik moet vaststellen dat ganse gezinnen met kinderen op straat moeten dolen en in het station moeten slapen.
Oké het zijn waarschijnlijk dikwijls mensen die hulp van buitenaf nodig hebben, maar die hulp die ze gegeven worden van het ocmw bv is er ook niet behalve een zoveelste opvanghuis die ze in vele gevallen zelfs nog moeten betalen. Is dat helpen? Gaan aanbellen en hopen dat het niet vol zit of anders in een verrotte garage box gaan liggen?
Hier zegt men “ze moeten maar gaan werken”. Oké dat is juist, maar als je al van 's morgens moet beginnen zoeken in de kou naar een slaapplaats voor de nacht en wat eten kan je zeker niet veel tijd vinden om nog eens te gaan werken ook. Zeker niet!
Als dat de enige hulp is dat een ocmw kan bieden dan moeten we dat staatsapparaat eens dringend vervangen door een ander, want dit is niet helpen maar genieten van een ander zijn miserie. Het is zelfs pervers. Of hebben de mensen van zulke instellingen die arme drommels nodig om hun eigen ego te bevredigen? Het zou kunnen dat het dat is.