Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Een lezersbrief uit de Standaard on line:
(en wat mij betreft: ik blijf bij mijn oproep: als er een federale kieskring komt, dan zal ik voor die kieskring, tegen mijn politieke overtuiging in, altijd op het blok stemmen)
lezersbrief:
Federale kieskring
Blijkbaar zijn de politici uit het Vlaamse binnenland vergeten waar de splitsing van BHV om draait. Dit is ver van een symbooldossier. Het komt er op neer dat men de grote Franstalige kopstukken wil ontmoedigen om tot ver in Vlaams-Brabant stemmen te komen ronselen door een opruiend discours te voeren naar de Franstalige kiezers. Men moet de verkiezingspamfletten van de Franstaligen tijdens de recente verkiezingen eens herlezen.
Fundamenteel is de splitsing een maatregel van communautaire pacificatie. Het invoeren van een federale kieskring maakt van heel Vlaanderen echter één groot BHV. Men argumenteert dat een federale kieskring ertoe zal leiden dat politici niet langer uitsluitend bij hun eigen gemeenschap stemmen zullen werven en hun discours dus zullen aanpassen. Voor mij is het gevaar niet denkbeeldig dat men op veilig zal spelen en vooral stemmen zal ronselen bij de Franstaligen in Vlaanderen via een taaleisend programma. Een dergelijke verkiezing dreigt uit te draaien op een soort talentelling. Dat Vlamingen in Wallonië voortaan ook voor Vlaamse politici zullen kunnen stemmen, weegt daar niet tegen op. Vlamingen in Wallonië integreren zich immers naadloos.
R. C. (O.)
|
Hoe kan die man spreken in naam van de WL in VL?
Bij een federale kieskring is de kans heel groot dat ik voor een VL partij stem en met mij veel VL in WL, daar ben ik zeker van.