Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2008, 13:20   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft maar de talmoedische wetten verwarren met de Wet. En juist daar zit het grote probleem waardoor u helemaal niet doordringt tot de kern van de zaak. Daarnaast is het duidelijk dat het evangelie ondubbelzinnig verhaald hoe Jezus ervan beschuldigd wordt de sabbath te schenden of te minachten. Juist door de orthodoxe joden van die tijd. En dan mag u nog honderd maal herhalen dat ik fout zit, de tekst van het evangelie spreekt een andere taal. En zeker niet die van de "Hineininterpretierung" die mensen als Lapide en andere proberen aan te brengen.
Neen, ik haal de evangelietekst aan. U schijnt dit niet te willen inzien. U stelt dat talmoedische joden Jezus verwijten dat hij de sabbatrust schendt. Toch niet altijd dan en zeker niet in het vers dat ik u aanhaal. Want in dat vers (Lucas, 14 ev) zegt de evangelist duidelijk: "en zij (uw 'talmoedische joden' dus) konden daar niets op inbrengen".

Besluit: zelfs de talmoedische joden zeggen hier dat Jezus de sabbatrust niet schendt. Dat is het punt dat ik wil maken.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2008 om 13:27.
system is offline   Met citaat antwoorden