Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL
Hm... ik heb de indruk dat je wat geprikkeld bent. Waarschijnlijk zal dat meer aan de derby liggen, gezien je antwoordt op een quote van een maand geleden of zo, die onmogelijk zo vers in het geheugen kan liggen.
Nu goed:
-Nochtans hoorde ik bevestiging van iemand die bij ICS zit. Trouwens, waar is jouw representativiteit? Dergelijke discussie, bestaande uit lange antwoorden (essais, als u wil) moet niet vervallen in strikt empiricisme. Algemene beschouwingen zijn de regel, me dunkt. Daarbij: die enquête van Granma was waarschijnlijk toch niet representatief. Zo, je hebt je gelijk gekregen (lees: hou er over op).
-Met economische vrijheid bedoelde ik iets totaal anders: nl. het feit dat Cubanen enorm beperkte consumptiemogelijkheden hebben. Begrijp me niet verkeerd, in de eerste plaats komt dat door het embargo, maar een nefaste afgeleide daarvan is b.v. het twee-muntensysteem. Soit, gezien je toch zoveel nadruk legt op 'nieuwe accenten', kan je met dergelijke argumentatie even goed jezelf in je vel snijden: immers, ik verdedig de planeconomie, maar als de filosofie van 'nieuwe accenten' straks ook toegepast wordt, kan je onder diezelfde vlag even goed stellen dat er economische openingen en toegevingen gedaan worden, teneinde het embargo en de nefaste gevolgen ervan te beëindigen. Het is dus opletten met die nieuwe accenten, me dunkt.
-Ik ga akkoord. Wat houdt jou tegen om zelf niet deel te nemen aan een proces van linkse eenmaking?
-Heb je gedronken of zo? Over welke oplossing had ik het? Wat heeft etnocentrisme ermee te doen? Heb ik überhaupt beweerd dat wereldsocialisme begint bij Cuba en Latijns-Amerika (sowieso is dat vanuit economisch oogpunt ronduit incorrect)? Misschien best eens verduidelijken, want ofwel verwar je hier iets, ofwel herinner ik mij niet meer dergelijke zaken beweerd te hebben, wegens de 'verjaring van de feiten' zegmaar.
-Zoals China nu ook 'socialistisch' is? No offense, ik weet wel dat het geen zo'n vaart zal lopen. Doch, ik denk dat het fundamenteel is dat je hier even het principe van 'accenten' verduidelijkt en dit toetst aan de houdbaarheid van de planeconomie (die term mag je immers niet verwerpen, indien je van echt socialisme wil blijven spreken).
-Beleefdheid is misschien niet je sterkste kant. Voor de rest ben ik positief over dit punt.
-Uiteraard weet ik allang niet meer wat die zin nu ook was. Als iemand groenzwarte commie kan helpen, post dan maar spontaan.
Het artikel kan je doodgewoon op de LSP site vinden.
|
-ics heeft een paar 100 leden en iedereen die solidair is met cuba en 10 euro lidgeld betaald kan aansluiten. Het bewustschijn schommelt tussen iemand als marc vdp die een boek schrijft over cuba en fidel aan de ene kant en iemand als mijn ma die uit sympathie een lidkaart neemt maar voor de rest niet veel erover weet aan de andere kant. Dus "iemand" uit ICS bevestigde dit is niet echt representatief. Als je het dan toch bij algemene beschouwingen wilt laten en niet funderen: mijn algemene beschouwing is dat de grote massa tegen de vrije kapitalistische markt is. schluss
-ah, inzake het niet kunnen kopen van consumptiegoederen. ik denk niet dat dit onder economische vrijheid valt, maar eerder onder gebrek aan geld, inkomen,... Uiteraard zijn daar frustraties over. Vraag eens aan iemand hier die met een leefloon leeft als hij gefrustreerd is dat hij extreem veel moeite heeft om dingen te kopen die hij wil of zelfs helemaal daar niet in slaagt. Antwoord laat zich raden. Zo ook de Cubanen: die zouden ook maar al te graag (zoals voor de jaren '90) opnieuw massaal gevulde winkels zien waar ze bijna gratis alles konden kopen wat ze wensten. De economische realiteit is echter anders. Ik hoop dat ik daar niet dieper moet op ingaan.
Met economische accenten bedoel ik accenten binnen de planeconomie. Het verbaast je misschien, maar je kan niet werken met een bepaalde blauwdruk geschreven in het jaar 1917 of 1848 en je economie volledig conform de letter van die teksten organiseren. Je moet je aanpassen aan de context en tijd waarin we zitten. Zoals Lenin deed met de NEP en Cuba deed in de jaren '90. Echter, tot grote spijt van de VS en hun mantelorganisaties, worden de "economische vrijheden op cuba stelselmatig teruggeschroefd". Lees: steeds minder joint ventures, meer centralisering, meer planeconomie en minder privekapitaal. Ik verheug me ten zeerste dat je hun bezorgdheid niet deelt, maar jouw bezorgdheid kon enkel oprecht geweest zijn midden jaren '90. Nu geeft ze alleen blijk van niet correct geinformeerd zijn over de actuele trend, visie en gang van zaken of van een zeer pessimistische visie op de cubanen (ze menen het niet goed, ze kunnen het niet, ze gaan het verkloten). In het eerste geval raad ik je economische analyses aan over cuba (zowel burgerlijke als linkse). In het tweede geval: kop op man!
-wat houdt me tegen? desillusionisme opgelopen na mijn lsp jaren

Just kidding. Ik heb al gezegd dat ik wil meestappen op het moment dat er een project is. Daar zullen de 300 leden van LSP en de 3000 van pvda (naar eigen zeggen toch) moeten over beslissen en daar ga ik als individu niets aan veranderen. Dat weet je toch zelf ook als marxist
-het gaat me hierover: jullie zitten altijd het mantra te verkondigen dat socialisme in één land onmogelijk is en gedoemd is om te mislukken. Heb je dan een concreet voorstel voor wat Cuba moet doen? Wat impliceert die theorie? Dat Cuba het maar beter kan opgeven? Of welke politiek moeten ze voeren? Inzake dat etnocentrisme: gewoon een steek onder water. Ik kan mij gewoon ergeren aan mensen/groepen die eens aan de cubanen gaan uitleggen hoe ze het moeten doen (en dit vanachter een bureaustoel ergens in Europa).
-inzake de vereglijking met china verwijs ik terug naar enkele punten geleden. Het kan altijd helpen om af en toe eens de site van granma te lezen of zo. Ik zal het heel kort samenvatten: china heeft hun model, wij het onze. Wij hebben respect voor het hunne, maar het Cubaanse model is helemaal anders. Ooit hebben we de fout gemaakt om het russische voor een groot stuk te kopieren, dit komen we geen twee maal tegen. De cubaanse cocktail is er ene van het gedachtengoed marx, lenin, marti, che, bolivar, fidel. en die verschilt vrij sterk met het chinese
inzake het artikel: ik vind enkel iets terug van saunois over che. zijdelings wordt er op cuba ingegaan. maar over cuba zelf (zie analysis => cuba) op de cwi website is het laatste artikel (van de drie die er bestaan

) van taaffe en dateert van 2006