Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p
jager-verzamelaars hadden over het algemeen een beter leven dan de eerste landbouwers (maar da's eigenlijk ook nog stenen tijdperk, slechte indeling)
veel minder lang werken onder andere zodat er voldoende vrije tijd overbleef om gemeenschappelijk de stam te besturen, communisme dus
|
Ik vrees dat je het toch wat romantiseert: hoe lang leefde men ? En van besturen was er eigenlijk geen sprake: in het oercommunisme was er geen staatsvorm, en dus eigenlijk geen bestuur. De totale afhankelijkheid van de natuur (als je een of ander ziekte kreeg of een handicap had, was je de pineut) beperkte de menselijke vrijheid enorm. Of ze veel minder werkten dan in de daaropvolgende landbouwgemeenschappen, is me niet heel duidelijk, maar: minder arbeid impliceert ook : minder incasseringsmogelijkheden in tijden van schaarste. Het lijkt me hoe dan ook een keuze tussen de pest en de cholera, of- om terug op het thema te komen: tussen de vierde en de daaropvolgende trotskistische internationales in opbouw/afbraak. (sorry kameraden van LSP etcetera, ik kan het niet laten

)