Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2008, 13:47   #222
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wegens tijdgebrek ga ik een beetje lui doen nu en alleen op het bovenstaande reageren. De rest laat ik even bezinken.

Je kunt een arbeidsmarkt niet zomaar gelijkstellen aan een goederenmarkt. Voor een goed maakt het geen zier uit of het verhandeld wordt aan een halve euro of aan 1000 euro. Voor een mens maakt het wel uit of hij zijn arbeid, die niet los van hemzelf als mens gezien kan worden, aan 0,5 dan wel aan 1000 euro verkoopt. Economisten moeten toch eens afleren om alles wat niet in een rekenmachine kan worden ingevoerd te veronachtzamen. M.a.w. kun je, menselijk gezien, de flexibiliteit van een goederenmarkt zomaar opdringen aan een arbeidsmarkt? Waar houdt een mens nog het meest zijn eigenwaarde in stand: op de arbeidsmarkt aan een belachelijk laag loon of daarbuiten, de eer aan zichzelf houdend?
Enfin, laat ik het ook eens proberen.
Zie, het feit dat je begint over de 'menselijkheid' van de zaak, doet schijnen dat je het punt niet hebt gesnapt. Natuurlijk is subjectief gezien een 'loon' - dat gaat over mijn overleving! - anders dan een 'goed'. Maar dat verandert niets aan het feit dat de lonen, door cao's etc. bepaalt, enorm rigide zijn. 'Probeer die maar eens te veranderen', dit in tegenstelling tot goederen prijzen die, bij de minste verandering van de hoeveelheid dat er van gekocht worden, kunnen veranderen. (Wallmarkt is daar een meester in. Die kunnen een product van dag op dag in prijs laten veranderen, wat een sleutel is van hun succes.)

Ik ben overigens niet aan't pleiten dat lonen van dag op dag verandert mogen worden, hé. Helemaal niet. Maar wel dat cao's er énorm voor zorgendat ze énorm rigide zijn. En niet alleen dat... Cao's zorgen er ook voor dat de lonen 1. voor iedereen zowat hetzelfde zijn en 2. meestal liggen die net dat tikkeltje te hoog, om te zorgen dat er niet éxtra mensen aangenomen worden... Zij die aan het werken zijn, krijgen dan dat extra loon ook, maar er mogen wel wat mensen extra in de werkloosheid zitten. Olé.

Lang verhaal kort; ja, je kan, wetenschappelijk gezien, die flexibiliteit vergelijken. In goederen is er een enorme flexibiliteit en daar zien we geen gigantische overschotten. (Het equivalent van een 'minimumloon' in de goederensector is een 'minimumprijs'. Zien we overschotten bij goederen die een 'minimumprijs' hebben? Het is evident van wel.) Daarom is het nog niet zo dat de lonen van de ene op de andere dag van 1000 naar 0.5 euro gaan, hé. Dat is nogal wiedus, geen werknemer die dan nog daarvoor werkt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden