Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
De droom van Kortaf is gebaseerd op democratie (de wil van de meerderheid), maar belgique is geen democratie en de anti-democratische maatregelen zitten gebetonneerd in de grondwet. De Vlamingen gaan nooit een tweederde meerderheid vinden om die er weer uit te halen.
Dat is in het kort mijn eenmalige antwoord op de vele schrijfsels omtrent deze materie die ik van Kortaf al heb mogen lezen.
De constructie belgique had als doel om de franstaligen Vlaanderen als wingewest te laten gebruiken en het te verfransen. Dat doel is nooit verdwenen en zit verweven in onze grondwet die de Vlamingen niet kunnen en de franstaligen niet willen wijzigen.
De enige mogelijke stap vooruit is de scheiding dus.
|
Ik volg Kortaf niet in zijn pleidooi voor een door Vlamingen gedomineerd België.
Maar de achterliggende reden, is wel van belang: voor sommigen is de Vlaamse onafhenklijkheid een vlucht gedreven door het geloof in de eigen zwakte.
"We worden gediscrimineerd in België, de grondwet belet ons om de democratie te laten spelen, etc..." Uiteraard is dat zo: België is een fundamenteel ondemocratische instelling.
Maar ik heb er mijn vragen bij, wanneer een volk zich met een demografie van 60%, een economie van 70% en een export van 80% niet staande kan houden binnen België, wat gaat ze dan doen als onafhankelijke lidstaat?
Vlaanderen moet niet alleen die externe onderdrukking (lees: België) van zich afwerpen, maar ook zijn eigen slaafse karakter.
Wij hebben twee enorme troeven in handen waarmee wij de Belgische staat kunnen vormen op de manier waarop wij willen:
1/ Er kan geen regering gevormd worden zonder Vlaanderen.
2/ Vlaanderen is niet afhankelijk van de federale staat, en kan het gerust zonder stellen. Omgekeerd gaat niet op.
De regeringsformatie is niet mislukt omdat de Walen "non" bleven zeggen, maar omdat de Vlamingen toegegeven hebben, en een regering Verhofstadt III gevormd hebben.
Het wordt tijd dat Vlaanderen eens begint te geloven in het eigen kunnen. Een beetje zelfrespect begint te krijgen.