Discussie: Er is hoop!
Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2008, 22:55   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat vind ik geen goede redenering.
De bedoeling van geld investeren in wetenschappelijk onderzoek is net dat je vooruitgang boekt en dus methoden vindt waardoor alles efficiënter en/of effectiever werkt. Je vastpinnen op 28% is dus een foute premisse.
En die redenering doorgetrokken had kernenergie nooit uitgevonden kunnen zijn.

Ik dacht trouwens dat het rendement van zonnepanelen tegen de 40% aanzat ... maar ik kan mis zijn. Ik hou eigenlijk de laatste ontwikkelingen op milieugerelateerde gebieden ook al een tijdje niet meer bij dus mogelijk kluts ik één en ander door mekaar.
Zonnepanelen zijn totaal nutteloos om te gebruiken binnen onze atmosfeer. Laat ik het even illustreren:

Een ruimtevoertuig krijgt de volledige 1370 W/m2 solar flux. Op ons aards oppervlakte is dat nog maar 500, bij loodrechte inval zonder bewolking op de evenaar. Een ruimtevoertuig zal met behulp van een zonnesensor altijd haar panelen optimaal hebben staan. De aarde draait, en dus moeten zonnepanelen op de aarde een motor hebben om mee te draaien (kosten). Ten tweede zit er geen stof in het vacuum van de ruimte, dat kan neerdwarrelen op de panelen, en de efficienctie serieus verminderen. Panelen hier op aarde moeten dus schoongemaakt worden. Ten derde speelt kost geen rol in de ruimte, wij nemen gewoon het beste van het beste, terwijl dit op aarde niet mogelijk is.

Ook moet energie in een ruimtevoertuig maar over een korte afstand worden getransporteerd. Op aarde kan die afstand veel groter zijn, en de verliezen dus ook. Al bij al, niet erg denderend. zonnepanelen zijn volgens mij enkel redabel in ruimtevaarttoepassingen. Zonnewagens als nuna, wel, ze kosten ook 1 miljoen euro het stuk.....

Het is ook geen kwestie meer van de technologie verder ontwikkelen. Polymere zonnecellen kunnen de kost omlaag brengen, maar ze hebben een rendement van 6 %, wat belachelijk is.

Als je toch de energie van de zon wilt gebruiken, kan je dat beter doen dmv een convectietoren.

Warme lucht warmt onderaan op, en wordt tegen hoge snelheid door die pijp gejaagd. Daar staan turbines in die worden aangedreven. Goedkoper (want geen shitloads aan duur zonnecelwerk nodig) en vooral simpeler. Er kan heel wat stroom hier uit gehaald worden. Alleen heeft een studie van de TU Delft uitgewezen dat het niet zo leuk is om op de hoogte van een kilometer (ja zo groot zijn die dingen) hete lucht in de atmosfeer te blazen. Dat heeft effecten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden