Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst
Toch wel, aangezien ik het had over de overgrote meerderheid van de bevolking, en niet de volledige bevolking. Overigens heersen die normen bij de bevolking net omdat ze in de wettelijke, autoriteits- en normeringsstructuren zitten vervat die vandaag nog bestaan. In een libertaire samenleving vallen die structuren weg, samen met de waarden en normen die ze in stand houden.
|
Ik weet dat je het had over de meerderheid en niet over de volledige. Wel, dan nog kan je op je louweren rusten in een libertarische samenleving. Je kan mensen zoveel harder straffen, zonder de noodzaak van geweld te initiëren.
En 't is vrij dubieus dat 'de wet' zo'n autoriteit is die normen in stand zou houden... Integendeel zelfs, naar mijn gevoel... Maar goed. Zelfs dan nog, dan vallen niet plots alle structuren van de civil society - wat uiteindelijk de structuren zijn die normen/waarden in stand houden - weg. Integendeel, ze worden versterkt in invloed.
Citaat:
Neen, dat is als zeggen dat een hoop ongeordende bakstenen geen huis vormt, maar bakstenen met cement ertussen en een overkoepelend dak erboven wél.
|
Waarbij het cement zoveel beter functioneert met de notie vrijwillig.
Citaat:
En dat u het Europese conservatisme niet zomaar gelijkstelt aan de Anglosaksische variant.
|
Ik denk dat ik meer ken van conservatisme dan jij van libertarisme.