Los bericht bekijken
Oud 6 februari 2004, 18:37   #64
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

Natuurlijk komen ze overeen, maar ieder is wel baas in eigen land. En er is zeker geen sprake van een "alles moet kunnen zolang het de andere niet schaadt"-individualisme.
Ik denk niet echt dat je dat boek gelezen heb, doe eens zou ik zeggen

Citaat:
Waarden, normen, tradities, het volk, eer, bloed: je vindt het allemaal in Tolkien. Dat jij ( en anderen ) hier dan onmiddellijk aan Hitler en de Holocaust denken, is jullie probleem.
Ik aan hitler denk helemaal niet daar vergis je je, feit is en blijft dat boek is tijdens WO2 geschreven en dus ongetwijfeld er invloed van inzit wat tolkien ook zegt.

Citaat:
Het is een laffe poging om bepaalde (politieke ) ideeën in discrediet te brengen, terwijl je langs de andere kant ze wel kunt smaken in een epos.
De iedeen van het nazisme en wat tolkien scrijft zijn iets compleet anders. Jij probeert er juist hetzelfde van te maken in en wanhopige poging om dat op de een of andere manier minder erg te maken.

PS lees het boek want de waarden en normen worden gebroken de tradities stopgezet het volk verdwijnt en bloed en eer, tja het gaat over fantasy zonder dat geen fantasy zou ik zeggen.
Ik zou zeggen, lees het zelf eens, of lees het eens opnieuw. Heb je trouwens de Silmarilion en de "Nagelaten Vertellingen" ook gelezen ?
En nee, de waarden en normen worden niet gebroken, de hobbits leefden nog lang en gelukkig in de Gouw ( zonder importbruiden ) en ook Rohan bestaat volgens mij nog !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden