26 januari 2008, 12:50
|
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL
Een meer democratische structuur van de partij met een serieuze wissel van personen aan de top (veel van hen kunnen, laten we eerlijk zijn, toch wel op pensioen). Daarnaast de bureaucratie *stapsgewijs* afbouwen (let op de *, want zoiets doe je niet in een paar jaar, natuurlijk). Dit alles natuurlijk in functie van wat Cuba kan in de internationale context, zowel economisch als politiek. Op vlak van die laatste liggen de kaarten nu redelijk gunstig denk ik: machteloze neo-cons+linkse opgang in Latijns-Amerika, maar vooral steeds meer ontvankelijkheid onder de bevolking voor enige verandering. Castro blijft zeer populair en moet die populariteit denk ik nu gebruiken om zelf een aanzet te geven om op z'n minst een generationele wissel door te voeren.
Ik denk dat groenzwarte commie zal zeggen dat er reeds democratie is, etc., maar dat wil niet zeggen dat je met het inerte probleem van de staatsbureaucratie zit. Zolang je dezelfde structuren (met vaak dezelfde mensen bovenaan) blijft behouden, kan je niet spreken van structurele maatregelen op lange termijn, en blijf je met een heleboel klassieke problemen die je in feite ook zag in de voormalige Sovjet-Unie. En dat zorgt dan weer voor het gevaar dat er vanzelf een soort Chinees scenario ontstaat (die, zoals ik en groenzwarte commie al aanstipten, niet hetzelfde zou zijn als wat nu in China gebeurt, maar toch).
|
Waar denk je aan Tool?
Een soort Gorbatjov?
Taaffe? 
|
|
|