Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Dat mag allemaal wel zo zijn, Groentje... Maar het snijdt in deze nogal principiële discussie absoluut geen hout. Die 'rechten', die zgn. juridificering die je zo betreurt; d�*t is de levensgrote 'opting out' -clausule die élke vrouw in deze samenleving heeft. Opting out of what ? Ik geef je een hint:
* een gedwongen huwelijk,
* je laten afrossen door een vent en nergens terecht kunnen om hulp
* geen zeg te hebben in het runnen van het gezin
* altijd 'beschikbaar' te moeten zijn (je weet wat ik bedoel) en indien niet: afgerost te worden of buitengesjot
|
Ahzo. Dus voordat die rechten van de vrouw op papier werden vastgelegd ging ieder huwelijk er zo aantoe?
Dat is toch niet zo? En ik vrees dat bovenstaande situaties vandaag de dag nog voorkomen ...
Citaat:
Die rechten hebben vrouwen een heel stuk weerbaarder gemaakt; jammer voor die mannen die af te rekenen hebben met latente minderwaardigheidsgevoelens, frustraties of andere complexen. (is het toeval dat je net die mannen langs de bars in Bangkok ziet rondscharrelen? Op zoek naar nog een 'échte' vrouw? ha! laat me niet lachen... Ik heb teveel gezien om me nog door dat soort van platte praat om de tuin te laten leiden) Karaktersterke vrouwen zijn intimiderend voor mannetjesdieren die door hun mama grootgebracht zijn als waren ze de profeet zelve. Ooit al eens vragen gesteld naar de opvoedingspatronen in zo'n typisch moslim-gezin? Alsof je terugzapt naar de jaren '30 hier bij ons.
|
Daarin moet ik je dan wel weer gelijk geven...
Wat ik wil zeggen is eigenlijk: de cultuur is veranderd, maar man en vrouw moeten daar elk nog hun plaats in vinden. Dat lukt niet zo goed.
Je kan me conservatief vinden, misschien ben ik dat ook wel. Maar ik ga vooral van het feit uit dat sommige mensen er net baat bij hebben een maatschappelijke structuur aangereikt te krijgen die duidelijk maakt wie welke taken te vervullen heeft. Dat maakt het leven soms heel wat makkelijker en duidelijker.
In die zin denk ik dat de geestelijke gezondheid van heel wat in hun eigen land wonende Moslima's misschien zelfs een stuk beter is dan die van de vrouwen hier. (Maar psychisch welzijn is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hoe je zelf de dingen percipiëert.)
Citaat:
Maar dat alles neemt niet weg dat je een héél terechte problematiek aanraakt. Zowel vrouwen als mannen moeten met dat nieuwe evenwicht, met die gelijkheid leren leven. En geef toe: overdreven veel tijd om dat alles te consolideren hebben we nog niet gehad. Het heeft ook alles te maken met de vraag welke ambities je hebt in het leven; zowel voor mannen �*ls voor vrouwen. Of dacht je dat het voor een man leuk moet zijn om vast te stellen dat je je kinderen nooit hebt zien opgroeien wegens té 'druk,druk,druk'? Geef het gewoon nog wat tijd. De remedie zit niet in het kritisch bevragen van die zo belangrijke verworvenheden.
|
Awel, dat is inderdaad ook èxact mijn punt!

Alleen ben ik niet zeker als tijd een oplossing zal bieden ... Vroegere seksuologen voorspelden ook dat dit zo zou zijn en dat er op den duur bv minder echtscheidingen uit zouden voorkomen, maar dat aantal blijkt nog almaar te stijgen.... En de komst van bv internet heeft denk ik daar bv ook geen goed aangedaan.