Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2008, 01:47   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Helemaal akkoord, moeten we ons dan niet afvragen of het nog zinvol is een lerarenopleiding op universitair / masterniveau aan te bieden? Misschien is een professionele bacheloropleiding (vroegere regentaat) voor het gehele secundair wel voldoende en meer praktisch gericht. Als voornaamste argument en als belangrijkste meerwaade schakelt men licentiaten in voor het vakinhoudelijke dat in de hogere jaren van het secundair (tweede en derde graad) aan de orde zou zij. Dit is echter wat achterhaalt, zeker in het technisch en beroepsonderwijs. Daar is de nazorg, omgaan met probleemleerlingen, les- en leermethoden opvolging, etc. van de leerkracht naar de leerling toe zo groot geworden de jongste jaren, dat er van diepgaande vakinhoud niets meer in huis kan komen.
Dat is een mogelijke oplossing, maar is dat wel haalbaar? De licenciaten van de voorbije 20 jaar zijn erin geslaagd om met die probleemleerlingen om te gaan, waarom zou het dan nu plots een probleem moeten vormen ...

Citaat:
Op beleidsniveau moet men zich eens dringend bezinnen over het nut van het lesgeven nog verder te combineren met een universitaire (meer theoretische) achtergrond, tenzij men in ruimere mate in de praktijk is ingebed.
Omgekeerd ook.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden