Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2008, 18:28   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

De wetenschaps125%geschiedenis is evenmin veilig voor de aanhangers van deze ideologie, die ten onrechte allerlei wetenschappelijke prestaties en interesses aan de Arabieren toeschrijft, ongeveer zoals vroeger in de Sovjet-Unie geleerd werd dat ook het wiel een Sovjet-uitvinding was.

LEES VOORAL VERDER
Ik kan mij voor het grootste deel in bovenstaande redenatie terugvinden, maar het hierboven geciteerde over de wetenschapsgeschiedenis is fundamenteel onwaar. De Arabische wereld speelde wel degelijk een grote rol in de overlevering van de wetenschapsgeschiedenis, vooral voor de koppeling tussen de Grieks-Romeinse wetenschappeliike tradities en de innovativiteiten van het humanisme / renaissance was ze cruciaal. De ontwikkelingen moeten ook niet overschat worden, maar het kan niet worden ontkend dat de Arabische Wereld zeker op het gebied van de geneeskunde veel verder stond in de vroege en 'volle' middeleeuwen dan in West-Europa. Hierbij denk ik aan de anatomie van vb. Avicenna, terwijl bij ons lijken toen nog niet werden gedissecteerd, toch niet op wetenschappelijke basis.

De voornaamste reden waarom de wetenschapsontwikkeling een hoge vlucht kende i de Arabische Wereld, was het gegeven dat ze daar toegang hadden tot de Griekse oude geschriften en daarop konden verder bouwen, terwijl wij in West-Europa tot in de 12e/13e eeuw voor onze wetenschapsbeoefening moesten steunen op het kloosterleven, waar veelal 'vulgariserend' christelijk-Latijnse werken werden bewaard en manuaal moesten worden gekopieerd (= 'monnikenwerk').

De wetenschapsontwikkeling nam in West-Europa pas een hoge vlucht met 1) de oprichting van enkele voorname universiteiten na 1100: Bologna, Salerno, Montpellier, Parijs, ... waar op een meer kritische manier aan deductieve wetenschapsbeoefening werd gedaan en 2) De 'bekendwording' van de Arestotelische Griekse wetenschapsbeoefening in het Westen vanaf de 13de eeuw. Op deze twee 'veranderingen' begon men dan voort te bouwen en gedurende de periode 1200-1500 een eigen wetenschapsepistemologische traditie op voort te bouwen, die in de 16de eeuw als het ware explodeerde met het humanisme / de renaissance. In vergelijking met de Arabische Wereld ging 'het Westen' er met rasse schreden op vooruit en alle grote ontwikkelingen en denkrichtingen die het Westen te beurt vielen, gingen voorbij aan de Arabische Wereld ('Scientific Revolution', Verlichtingsdenken', 'positivisme', 'secularisatie', ...).

Ik ben er volmondig mee akkoord te beweren dat er een grote kennis- en mentaliteitskloof gaapt tussen West en Midden-Oosten, maar door alle historische ontwikkelingen op het vlak van wetenschap en techniek in de Arabische Wereld teniet te doen, doe je de historische werkelijkheid onrecht aan.

Laatst gewijzigd door freespirit : 29 januari 2008 om 18:36.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden