Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2008, 15:24   #41
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Toen ik in Beograd was heb ik met eigen ogen kunnen vasstellen hoe "gericht"
de Navo resp. het US army kan bombarderen ttz. burgerslachtoffers kan vermijden - "collateral damage" zou dus in wezen zeer miniem moeten zijn.
Kan evt. nog zijn maar als je bijv. zoals de Israeli's in dichtbevolkte gebieden als Gaza raketten gaat afvuren en er zit een afwijking van maximum 3 meter op ofzo, tja... En daarnaast is er ook moedwillig civiele infrastructuur vernietigd in Irak en vergist men zich wel eens van doel (perongeluk zegt men dan.)
Citaat:
Dat dit niet zo is heeft vanzelfsprekend als hoofdoorzaak het feit dat "insurgents" er precies hetzelfde uitzien als "burgers", wat overigens heel de statistische benadering van burger vs. terroristen als slachtoffer kompleet onbetrouwbaar maakt.
Het verzet is het volk natuurlijk, een guerilla met spitstechnologie bestrijden is niet zo evident, naar 't schijnt laat men aan militairen dan ook wel eens The Battle of Algiers zien.
Citaat:
Het geweld tegen "het eigen volk" is iets dat voor mij een groot raadsel is.
Het moet zijn dat de "rebellen" toch wel heel ongerust zijn over het feit dat het volk blijkbaar onder amerikaanse paraplu denkt een beter leven te hebben dan in een Soennietische of Sjietische theocratie. "Islam" betekent "onderwerping" & dat is het staatsmodel waarvoor de zelfverklaarde "Islamietische voorhoede" voor gaat. Dit is dan het dillemna : kan men de vredelievende burgers aan hun lot overlaten en moeten deze mensen onderworpen worden aan nu weer een religieuze dictatuur, waar ze vroeger te lijden hadden onder etnische onderdrukking en ronduit een oorlogszuchtige fascistische dictatuur ?
Niet alle verzetsgroepen in Irak willen een theocratie, de meeste Irakezen willen dat waarschijnlijk ook niet.
En dat geweld tegen "het eigen volk" wordt door doodseskaders, milities en fundamentalisten gepleegd die vrij kunnen opereren door machtvacuüm, politieke polarisatie, onzekere levensomstandigheden, ... en wat de rol van de bezetter daarin is...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden