7 februari 2008, 08:39
|
|
Banneling
|
Rood geschnabbel
Citaat:
Het netwerk van advocaat Marc Uyttendaele
BRUSSEL - In een document dat De Standaard kon inkijken, legt de topadvocaat Marc Uyttendaele zijn werkwijze bloot.
Marc Uyttendaele treedt als advocaat op in ontelbare dossiers van verschillende overheden. Hij leunt nauw aan tegen de PS, ook al omdat hij gehuwd is met minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx (PS).
De interne nota waarin hij zijn werkwijze uiteenzet, lekte gisteren uit, omdat het document per vergissing naar de administratie van Waals-Brabant werd gestuurd. Uit het document blijkt dat Uyttendaele over een uitstekend netwerk beschikt bij kabinetten op verschillende bestuursniveaus. Veel van de betrokkenen spreekt hij aan bij de voornaam, om zaken vooruit te helpen 'spreekt hij een woordje' met hen. Tegelijk toont het dat hij op sommige PS-kabinetten geen ingang vindt.
Uyttendaele legt uit dat hij de nota in juli opstelde, op het moment dat de PS federaal in de oppositie dreigde te verzeilen. 'Ik kreeg het gevoel dat een cordon sanitaire rond de PS aangelegd werd', zegt de advocaat. 'Ik vreesde dat mijn kantoor, met 25 geassocieerden, daar het slachtoffer van zou worden. Ik had geen zin om mensen te moeten buiten zetten.'
Daarom zette de Brusselaar de zakelijke mogelijkheden - op andere beleidsniveaus dan het federale - op een rijtje. 'Ik overweeg ook om me wat buiten de politiek terug te plooien. Als je goed werk levert, tegen redelijke tarieven, wil je niet altijd afhankelijk zijn van de grillen van de politiek.' Op het lijstje van Uyttendaele staan dan ook niet alleen kabinetten, maar ook De Post, Belgacom en een reeks instellingen van openbaar nut.
Met de nota is niets mis, zegt Uyttendaele. 'Het klopt dat ik een pak mensen ken - vaak gaat het om ex-stagiairs of assistenten - maar ik heb geen enkele invloed op de betrokken kabinetten. Het beste bewijs is dat ik sindsdien geen enkele nieuwe zaak heb binnengehaald.' Toch zit de advocaat verveeld met het uitlekken. 'Ik vrees de schandaalgeur die hier onterecht aan zal kleven".
De standaard 7.2.2008
|
Ik begrijp nu beter wat de sossen met "solidariteit" bedoelen : eigen kaviaarrekening eerst.
|
|
|