Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Als men gerechtelijke- en militaire middelen inzet om schepen die olie lozen in internationale wateren op te sporen,en de rederij en de kapitein nadien ervoor kan aanpakken,dan moet dat zeker kunnen voor deze sluikstorters....
In ieder geval,de hoofdverdachten zijn de commerciele scheepsvaart ,en eventuele maffia-figuren die doelbewust afval ergens ter zee...euh.....herpositioneren.....(van het type die een tijdje in Afrika en de Donau-delta van Roemenie aan de slag zijn geweest...)
Als dit geen jobke is voor de VN,dan weet ik het niet meer,ik kan me niet voorstellen dat er VN-leden tegen een harde aanpak van dergelijke praktijken kunnen zijn....Het moet GELD kosten,zuig de verantwoordelijke reders leeg,leg de betrapte schepen een paar weken aan de ketting,zo roei je dergelijke misdaad uit....
De kans dat militaire organisaties hier een hand in hebben lijkt me zeer gering,In de allergrootste marine op deze planeet,de US-Navy,is storten al decennia ten strengste verboden,en de schepen zijn uitgerust om inert afval te verkleinen en mee te nemen.
|
Het gaat hier zelfs niet om illegaal stort, maar legaal vergunde stortingen, waarvan men de gevolgen heeft onderschat.
Tot begin jaar 90 van vorige eeuw was het storten van vuil in zee toegelaten, als het maar afzonk.
Vaak waren dat zelfs schepen die speciaal gebouw waren om te gaan storten in het midden van de oceanen. De slijtschepen werkten namelijk niet alleen in de baggersector, maar ook in de afvalsector.
Men weet dus maar al te goed waar dat vuil vandaan komt en wie het er heeft gestort. Er werden namelijke internationale vergunningen voor uitgegeven door de VN. De verantwoordelijk is dus de VN zelf.
En zoals te verwachten, weten weining mensen wat er in vorige eeuw eigenlijk allemaal toegelaten was en in sommige gevallen zelfs verplicht was.
Zo heeft Belgie zelf nog 4 verbrandingschepen en 5 stortschepen in dienst gehad voor meer dan 30 jaar.