8 februari 2008, 09:13
|
|
Partijlid
|
Prins Filip in Davos: het echte verhaal (Sta 8/2)
Citaat:
De prins in Davos: het echte verhaal
Foei. Kroonprins Filip en prinses Mathilde hebben op het World Economic Forum in Davos het kruim van het Belgische bedrijfsleven 'voor schut gezet'. Terwijl ze de Belgen 'negeerden', gingen ze naar een receptie van Indiase zakenlui een eindje verderop. Dat is althans de versie van Het Laatste Nieuws.
De 'journalist' die het verhaal in Het Laatste Nieuws deed, was niet in Davos, inmiddels twee weken geleden. Ik was er wel. En van een rel rond prins Filip heb ik helemaal niets gemerkt. Omdat er gewoonweg geen rel is geweest.
Er was voor de Belgen wel een ontmoeting gepland met prins Filip en prinses Mathilde. Dat had Herman Daems, de voorzitter van de Gimv en van Barco, al ruim een week van tevoren laten weten aan de Belgen die naar Davos zouden gaan. Daems is een beetje de nestor van het kleine Belgische gezelschap dat elk jaar naar Davos trekt. Hij organiseert er bijvoorbeeld jaarlijks -en dit jaar mee op uitnodiging van de Vlaamse minister-president, Kris Peeters- een informeel dinertje voor de aanwezige Belgen. Dat zou dit jaar plaatsvinden op vrijdagavond 25januari.
Maar behalve dat dinertje zou er op donderdag 24januari in de vooravond ook een drink zijn met de Koninklijke Hoogheden. Op hun uitnodiging, trouwens. Het probleem was dat er, een week voor het Forum van start ging, nog geen locatie gevonden was voor die drink. Die zou ons later meegedeeld worden.
Op 23januari kregen alle Belgische aanwezigen ter plekke een mailtje van Herman Daems dat de drink met de Koninklijke Hoogheden niet zou doorgaan 'wegens agendaproblemen'. Later hoorde ik waaien dat prins Filip op het geplande tijdstip onverwachts een ontmoeting had met Kofi Annan, de ex-secretaris-generaal van de Verenigde Naties.
Het praktische probleem van de locatie was daarmee meteen van de baan. Alle hotels en restaurants in Davos zijn immers meestal al weken, zo niet maanden, vóór de jaarvergadering van het World Economic Forum tot in de kleinste zaaltjes en hoekjes volgeboekt. Als de drink met de prinsen niet was afgelast vanwege 'agendaproblemen', zou hij allicht afgelast geweest zijn wegens een 'locatieprobleem'.
Het diner op vrijdagavond is wel doorgegaan. En ja, aan tafel hoorde ik ook dat de Koninklijke Hoogheden op een receptie van 'de Indiërs' waren, een eindje verderop. Maar hebben wij daar 'met het glas gedraaid, gewacht, gezucht en op horloges gekeken' tot de Koninklijke Hoogheden kwamen opdagen, zoals een -uiteraard anonieme- 'zakenman' aan Het Laatste Nieuws verteld zou hebben? Neen. Prins Filip en prinses Mathilde werden namelijk niet verwacht op dat informele dinertje. Meer nog: ze waren niet eens uitgenodigd.
Overigens: op die 'Belgische receptie' waren volgens Het Laatste Nieuws ook de Belgische topman van Heineken, Jean-François van Boxmeer, de Belgische topman van Nestlé, Paul Bulcke, Peter Piot van het UN Aids Program en baron Paul Buysse van Bekaert aanwezig. Die moeten zich dan wel heel goed verstopt hebben, want ik heb ze de hele avond niet gezien. Ze hadden zich allen laten verontschuldigen wegens andere verplichtingen.
|
Van een blunder van Prins Filip is dus absoluut geen sprake.
De Krant Het Laatste Nieuws is diegene die geblunderd heeft !