Ik denk van niet.
Ik zie de LDD zeker vooruitgaan bij de volgende Vlaamse verkiezingen, al dan niet in kartel met N-VA. Maar aangezien deze winst naar alle waarschijnlijkheid in de eerste plaats ten koste van het VB zal gaan, zie ik niet in hoe die samen plots aan een meerderheid zouden komen.
Verder is de uitspraak dat de PS en cdH een 'kartel' vormen pure propaganda, gelanceerd door Didier Reynders. Ik begrijp wel waarom die dat doet, hij heeft daar duidelijke electorale motieven voor. Hij hoopt zo de rechtervleugel van de cdH naar de MR te lokken.
Maar ik zie niet in waarom iedereen plots klakkeloos deze slogan overneemt. Er zijn grote verschillen tussen beide partijen, duidelijk zichtbaar voor diegenen die de moeite doen om ook de politiek over de taalgrens eens te bestuderen.
De reden dat Milquet liever niet zonder de PS in een regering stapte, had niets te maken met een zogenaamd kartel, maar met zuiver politiek-electorale logica. Indien haar partij naar de regionale verkiezingen van 2007 zou moeten gaan terwijl ze op federaal niveau met de MR een coalitie vormde, en terzelfdertijd in het Waalse Gewest en de Franstalige Gemeenschap in een coalitie met de PS, dan zou ze hiervoor vast en zeker door de kiezer afgestraft worden. Dat zou gewoon electorale zelfmoord zijn. Waarom zou Milquet haar partijbelangen opofferen om Reynders een plezier te doen? De cdH heeft geen enkel voordeel bij rooms-blauw, en dat verklaart veel beter het mislukken van de formatiegesprekken dan de 'madame Non'-karikaturen.